Servind

Trendy v monitoringu firemních vozů

Trendy v monitoringu firemních vozů

Monitorovací systémy jsou již naprosto součástí správy firemních flotil. Podle průzkumů jsou české firmy v jejich využívání dokonce na předním místě v Evropě. České firmy využívají pro správu svých vozových parků ve velké míře telematické prvky. Vyplývá to z loňského průzkumu Arval Mobility Observatory, podle něhož pracuje s telematickými systémy 35 % českých firem. Je to o 2 % více než činí průměr zemí EU.

„Že Česko patří mezi špičku, lze vyčíst i ze silné konkurence tuzemských i zahraničních společností, které na českém trhu v telematice podnikají. To se samozřejmě odráží i na zvyšující se kvalitě poskytovaných služeb a jejich inovacích,“ říká generální ředitel Sherlog SE Martin Moravec.

Zvláště během koronavirové krize je využití telematiky dalším způsobem jak racionalizovat náklady a zefektivnit fungování firem. Podle odborníků směřuje další vývoj k větší automatizaci. Příkladem je propojení tankovacích karet a monitoringu vozidel. Dostupné řešení existuje i pro menší firmy či podnikatele, a to v podobě jednotky OBD, která nevyžaduje odbornou montáž.

Téměř třetinová úspora nákladů

Firmy v České republice používají telematiku hlavně ke snížení nákladů na vozový park. Z výsledků průzkumu vyplývá, že tak činí polovina z dotazovaných podnikatelských subjektů. Více než třetina společností využívá telematické nástroje k prevenci zneužití vozidel nebo k jejich lokalizaci a zlepšení bezpečnosti provozu. Více než polovina respondentů z řad společností, které telematiku nevyužívají, pak jako hlavní důvody pro její nepořízení uvádí pochybnosti o návratnosti investice a o užitečnosti získaných údajů.

Koronavirová krize nutí podniky snižovat náklady na minimum a šetřit kde se dá. Při využití telematických systémů je podle Moravce optimalizace nákladů spojených s provozem vozového parku prokazatelná - především u správy rozsáhlých fleetů může úspora dosáhnout až 30 %.

„Nejčastější úspory jsou v administrativě, tedy času stráveném nad vyplňováním povinných knih jízd. Pomocí automatických reportů ušetří zákazníci hodiny své práce. Další nespornou výhodou je i kontrola celkových výdajů spojených s autoprovozem. Speciálně pak kontrola nad pohonnými hmotami, které naše aplikace věnuje zvýšenou pozornost,“ vysvětluje Martin Moravec.

Propojení tankovacích karet a monitorovacího systému

Pohonné hmoty jsou logicky dominantním provozním nákladem spojeným s firemní flotilou. Aby měly firmy dobrý přehled o jejich využití, pracují rovněž s transakčními daty tankovacích karet. Jejich porovnání se záznamem o stavu paliva v nádrži, který poskytuje telematický systém, umožňuje mít velmi dobrou kontrolu nad tím, zda například nedochází ke krádežím při tankování. Standardně lze ale takovou kontrolu provádět až spolu s fakturou za palivo, tedy klidně jen jednou měsíčně.

„Import dat do monitorovacího systému v takovém případě probíhá až dodatečně a k odhalení případných ztrát dojde se značným zpožděním. Ve spolupráci s Sherlog SE proto umožňujeme automatický přenos karetních transakcí do monitorovacího systému, což zajišťuje kontrolu spotřeby paliva na denní bázi. Jakékoliv nestandardní chování zaměstnance s natankovaným palivem je odhaleno obratem, což je prevencí dalších eventuálních ztrát,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil.

Hlavní trendy v telematice

Vývoj v oblasti telematiky směřuje podle odborníků hlavně k automatizaci, aby firmám ubylo co nejvíce práce s administrativou.

„S dokonalejšími technologiemi dochází k přesnějšímu vyčítání dat z řídicích jednotek a načítání nových parametrů, které dříve nebylo možné vyčíst. Díky propojení s tankovacími kartami dochází také ke zjednodušení práce s aplikací knihy jízd. Data ohledně tankování již není nutné importovat ručně, vše se provede automaticky,“ popisuje Martin Moravec.

Jeden z posledních trendů je jednotka OBD, kterou si může uživatel zapojit sám bez nutnosti odborné montáže.

„Největší výhodou jednotek OBD je mobilita a jednoduché zapojení ve vozidle. To určitě ocení zákazníci s menším počtem firemních vozidel. U větších vozových parků ale doporučujeme odborně zabudované jednotky, které umožňují rozšíření o externí čidla a další příslušenství,“ doplňuje Martin Moravec. Příkladem podle něj jsou čidla dveří, teploměry a IBR palivové tyče. Nespornou výhodou takových jednotek je fakt, že řidič s nimi není schopen manipulovat či je odpojit.

Datum zveřejnění

18.3.2021

Zdroj informací

Axigon

Výběr jazyka

SAČR

Facebook

Naše Projekty

AutoWeek

Page generated in 0.3854 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál