Po deseti měsících roku 2024 Iveco získalo na českém trhu užitkových a nákladních vozidel vedoucí postavení s podílem 14,5 %, zatímco v předchozím roce to bylo 13,0 %. Společnost Iveco byla na českém trhu užitkových vozidel úspěšná především zásluhou růstu prodeje modelu Daily v kategorii lehkých užitkových vozidel v segmentu do 7,2 t. Velmi dobrý výsledek dosáhla i s modelem EuroCargo se třetinovým podílem mezi vozidly střední kategorie, ovšem zde se jedná o poměrně malý segment. Menší spokojenost je s prodejem v těžké řadě.
Komplexní řešení přepravy
Iveco neustále inovuje a rozšiřuje své produktové portfolio. Nabízí zákaznicky orientovaná dopravní řešení, která zahrnují špičková vozidla, která přesně odpovídají potřebám jejich uživatelů, spolu se souborem služeb přizpůsobených konkrétním provozním a obchodním požadavkům.
Iveco navrhuje, vyrábí a prodává širokou škálu lehkých, středních a těžkých užitkových a nákladních vozidel a specializovaných služeb, které jsou navrženy tak, aby zákazníkům pomohly efektivně spravovat jejich flotilu a podnikání. To dokládají i novinky uvedené v roce 2024.
Všechny stávající modelové řady Iveco se nabízejí i s pohonem na zemní plyn (CNG nebo LNG), včetně bioCNG, a postupně se rozšiřuje elektrifikace.
Lehká řada od 2,5 t do 3,4 t a od 3,5 t do 7,2 t
Iveco Daily je úspěšný model pro jakékoliv využití v městském i regionálním provozu. Nyní je ještě uživatelsky přívětivější a pohodlnější díky nové přístrojové desce, konfigurovatelnému přístrojovému panelu a vynikající ergonomii. Celá modelová řada Daily je dostupná se všemi typy pohonů včetně CNG a elektrického.
Ve své nejnovější podobě má Daily nový třídílný nárazník s integrovanými radary a také na zádi jsou pro van a cab nově integrované radary. V souladu s novými bezpečnostními předpisy EU GSR B jsou vozy vybaveny novým radarem, senzory a kamerou. Významnou měrou se zlepšila pasivní bezpečnost aplikací ochrany proti čelnímu nárazu ve vysoké rychlosti ECE R137, proti bočnímu nárazu ECE R95 a zadnímu nárazu ECE R153 ve spojení se zesílením rámu, crashboxem vpředu a novými nádržemi paliva. Rozšířila se i nabídka asistenčních systémů řidiče ADAS až po možnost využití semiautonomního řízení na úrovni 2.
Novinkou v nabídce je odlehčená verze 35S optimalizovaná pro redukci zvýšení hmotnosti nově předepsanými bezpečnostními prvky a současně poskytující vyšší nosnost o 22,5 kg.
Elektrická verze eDaily byla vyvinuta pro specifické mise v úzké spolupráci se zákazníky a výrobci nástaveb. Má vylepšené akumulátory a umožňuje rychlé nabíjení výkonem až 115 kW. Na výběr je různý počet 37 kWh akumulátorů od jednoho pro městskou rozvážku do 100 km až do čtyř s celkovou kapacitou 148 kWh a dojezdem v městském cyklu 400 km. Robustní elektrifikovaný modulární podvozek je odvozený z nákladního vozidla. Iveco eDaily bylo představeno v roce 2023 a v České republice bude uvedeno na přelomu let 2025 a 2026.
Střední řada od 7,5 t do 19,0 t
Řada EuroCargo nabízí řešení pro doručování na adresu, stavebnictví, jako nosič kontejnerů, pro chladírenskou přepravu nebo komunální služby. Kromě motorů Tector 5 a Tector 7 Diesel Euro VI E nyní nabízí i zcela novou generaci motoru Tector 7 CNG na zemní plyn, takže je jediným vozidlem v segmentu 12 - 19 t, které v Evropě nabízí pohon na zemní plyn. Pro modelový rok 2024 řada EuroCargo dostala nový design přídě a nově revolučně uspořádaný interiér poskytující infotainment, multimediální služby a konektivitu jako velké kamiony.
Těžká řada od 18,0 t do 44,0 t
Nová řada Iveco S-Way poskytuje komplexní dopravní řešení s širokou nabídkou pohonných jednotek. Nejvyspělejší řada je navržena tak, aby zjednodušila život řidiče a umožnila majitelům provozovat svá vozidla efektivně a ziskově. Proto také v roce 2024 přišla se zcela přepracovaným interiérem usnadňujícím ovládání a zvyšujícím komfort pro řidiče.
Mezi pokročilé asistenční systémy, umožňující semiautonomní jízdu úrovně 2, patří Highway Assist, Adaptive Cruise Control + Stop&Go, asistent pro udržování vozidla uprostřed jízdního pruhu, využívající aktivní řízení a detekci rukou řidiče na volantu, a asistent pro udržování bezpečné vzdálenosti schopný následovat vozidlo vpředu v koloně s automatickým zastavením a rozjezdem při zastavení do 3 sekund.
Další novinky jsou motor XC13, vysoce výkonná motorová brzda HPEB, převodovka Traxton 2. generace a rychlejší stálé převody. Pro úsporu paliva jsou vozidla vybavována kamerami místo zrcátek a používají pokročilé prediktivní jízdní režimy na bázi GPS.
Nový motor Cursor 13 je první vícepalivový motor pro spalování nafty, zemního plynu a v budoucnu i vodíku postavený na jediném základu. Přináší současně zvýšení výkonu, točivého momentu a brzdného výkonu při snížení spotřeby paliva a nižší hmotnosti, a to jak při spalování nafty, tak zemního plynu. Verze na naftu nabízejí 338 kW (460 k)/2500 N.m, 368 kW (500 k)/2600 N.m, 397 kW (540 k)/2700 N.m nebo 426 kW (580 k)/2800 N.m, přičemž maximum točivého momentu je při nízkých otáčkách. Pro převažující dálniční dopravu je u nich pro další úsporu paliva (až o 7 %) nově možné zvolit rychlý stálý převod. Verze na zemní plyn xC13G poskytuje 368 kW (500 k)/2200 N.m.
Pro lepší hospodárnost je intardér nahrazen High Performance motorovou brzdou (HPEB) s brzdným výkonem 530 kW při 2300/min (standardní výkon je 450 kW při 2300/min) a brzdným momentem 2470 N.m při 1300/min (standardní je 1930 N.m při 1900/min), což výrazně převyšuje konkurenci.
Novinky pro rok 2025
Pro rok 2025 Iveco předpokládá stabilní trh mezi lehkými užitkovými vozidly, stejně jako ve střední kategorii. Mezi vozidly těžkých segmentů Iveco očekává pokračování poklesu trhu, nicméně s řadou S-Way chce získat větší tržní podíl.
Rok 2025 bude náročný vzhledem k zavedení emisních limitů CO2 i pro nákladní vozidla. Každý výrobce dostane předepsané limity odlišné podle jeho zastoupení v jednotlivých kategoriích. Při jejich nesplnění bude platit vysoké pokuty. Částečně při tom pomůže použití zemního plynu (snižuje emise CO2 o 15 %), ale to nebude zdaleka stačit, takže jediným řešením bude prosazování masivní elektrifikace nákladní dopravy. Stanovený cíl snížení emisí CO2 do roku 2030 o 45 % bude vyžadovat prodej 400 000 čistě elektricky poháněných nákladních vozidel včetně 70 000 vozidel na vodík!
Iveco eMoovy
Ve spolupráci s Hyundai Motor Iveco vstupuje do zcela nového segmentu lehkých užitkových vozidel menších než je Daily. Ve druhém pololetí 2025 přijde do prodeje eMoovy jako první elektrický podvozek s kabinou v segmentu 2,5 - 3,5 t v Evropě. Vůz vychází z osobního minivanu Hyundai Staria, čímž je zaručen vysoký jízdní komfort pro posádku. S modelem eMoovy Iveco rozšiřuje svou nabídku lehkých užitkových vozidel na elektrický pohon s akumulátory. Přinese bezemisní řešení pro městské rozvážkové služby. Jako van poskytne nákladový prostor o objemu do 10 m3 při nosnosti do 1,5 t.
Trakční elektromotor má výkon 160 kW a točivý moment 350 N.m. Dojezd s akumulátorem o kapacitě 76 kWh je v městském cyklu až 450 km. Nabíjet lze ultrarychle výkonem až 350 kW. Pro napájení externích spotřebičů lze využít přípojku na 220 V/3,5 kW.
Iveco S-eWay Artic
Iveco S-eWay Artic je první těžký nákladní vůz na elektrický pohon plně vyráběný společností Iveco. Je určen k přepravě mezi logistickými centry a pro širokou škálu regionálních aplikací, stavebnictví, komunál ale i pro přepravy vyžadující delší dojezd s možností nabíjení během povinných přestávek řidičů. Vyrábí se verze 6x2, kterou brzy doplní varianta 4x2. K dodání jsou jako tahač nebo podvozek. Po ukončení spolupráce se společností Nicola je S-eWay kompletně produktem Iveca s osvědčeným elektrickým pohonem vycházejícím ze zkušeností s autobusy eCrossway.
Trakční elektromotor v systému FPT e-Axle má kontinuální výkon 480 kW (645 k). Největší pohotovostní hmotnost soupravy je do 44 t. Volit lze varianty se čtyřmi akumulátory 70 kWh a tedy s kapacitou 280 kWh, s pěti akumulátory a 350 kWh nebo se sedmi akumulátory a 490 kWh. Se sedmi akumulátory je dojezd až 400 km. Nabíjet lze výkonem až 350 kW.
Výroba zatím nestačí poptávce, takže na trhu v ČR, kde zatím není pro tato vozidla potřebná infrastruktura, bude k dodání až v prvním pololetí roku 2026.
Pro rok 2026 Iveco připravuje S-eWay truck pro dálkovou dopravu s novou generací akumulátorů s kapacitou až 738 kWh.
03. 01. 2025
Iveco
Foto: Iveco