Současné diskuse o potenciální iniciativě EU uzákonit elektromobily pro firemní vozové parky s cílem zvýšit poptávku po vozidlech s nulovými emisemi (ZEV) se z velké části zaměřují na osobní automobily. Ignorují přitom segment těžkých nákladních vozidel, kde by tato iniciativa mohla přinést důležité výhody a posílit trh. Při současném tržním podílu ZEV pouze 2,3 % (těžká nákladní vozidla nad 3,5 t) a 15,6 % (městské autobusy/autokary) těžká silniční doprava naléhavě potřebuje pobídky k urychlení obnovy vozového parku.
Zatímco zvýšení podílu bezemisních osobních automobilů ve firemních flotilách lze snadno dosáhnout úpravou fiskálních režimů na vnitrostátní úrovni, segment těžkých nákladních vozidel vyžaduje cílený přístup a opatření nejen na úrovni EU, ale i na úrovni členských států:
Přechod komerční silniční dopravy k bezemisní závisí na schopnosti Evropy vytvářet životaschopné obchodní případy pro provozovatele dopravy, protože nejdůležitějším faktorem pro toto odvětví jsou celkové náklady na vlastnictví (TCO) vozidel.
Zatímco výrobci dodávají vozidla s nulovými emisemi, přechod také vyžaduje sladění napříč automobilovým, dopravním, logistickým a energetickým hodnotovým řetězcem. Zejména opatření týkající se cen uhlíku hrají klíčovou roli při umožnění a urychlení přechodu k nulovým emisím na tomto trhu B2B, kde je vytváření životaschopných obchodních případů pro provozovatele dopravy zásadní. Bez schopnosti provozovat ZEV ziskově bude přechod postrádat dynamiku řízenou trhem a dopravci budou pomalí nebo nebudou investovat do vozidel s nulovými emisemi.
12. 02. 2025
ACEA
Foto: ACEA