Servind

ACEA chce podporu pro těžká bezemisní vozidla

ACEA chce podporu pro těžká bezemisní vozidla

Současné diskuse o potenciální iniciativě EU uzákonit elektromobily pro firemní vozové parky s cílem zvýšit poptávku po vozidlech s nulovými emisemi (ZEV) se z velké části zaměřují na osobní automobily. Ignorují přitom segment těžkých nákladních vozidel, kde by tato iniciativa mohla přinést důležité výhody a posílit trh. Při současném tržním podílu ZEV pouze 2,3 % (těžká nákladní vozidla nad 3,5 t) a 15,6 % (městské autobusy/autokary) těžká silniční doprava naléhavě potřebuje pobídky k urychlení obnovy vozového parku.

Zatímco zvýšení podílu bezemisních osobních automobilů ve firemních flotilách lze snadno dosáhnout úpravou fiskálních režimů na vnitrostátní úrovni, segment těžkých nákladních vozidel vyžaduje cílený přístup a opatření nejen na úrovni EU, ale i na úrovni členských států:

  • U vozidel a dopravních služeb upřednostňujte nákladní vozidla a autobusy s nulovými emisemi. Směrnice o čistých vozidlech by měla být přezkoumána a uvedena do souladu s ambiciózními cíli snížení CO2. Ustanovení o „evropském hodnotovém řetězci“ by mělo zdůraznit význam bezemisních technologií pro posílení evropské průmyslové základny a podporu hospodářské prosperity v tomto segmentu.
  • Nařídit přepravcům a nákupčím přepravních služeb, aby postupně zvyšovali podíl svých zásilek odbavovaných vozidly s nulovými emisemi.
  • Využijte mechanismy financování EU, jako je Inovační fond nebo Sociální klimatický fond, k podpoře včasných a trvalých investic do ZEV pro provozovatele komerční silniční dopravy.
  • Zavést ve všech členských státech poplatky za užívání silnic podle emisí CO2. Zajistit rychlé a konzistentní provádění směrnice o euroznámce a prodloužit úplné osvobození od mýtného pro vozidla s nulovými emisemi do roku 2030, aby se zvýšila jejich nákladová konkurenceschopnost.
  • Implementovat soudržný rámec dopravní politiky na evropské úrovni i na úrovni členských států, aby byly poskytovány konzistentní signály pro urychlení přechodu na vozidla s nulovými emisemi.

Přechod komerční silniční dopravy k bezemisní závisí na schopnosti Evropy vytvářet životaschopné obchodní případy pro provozovatele dopravy, protože nejdůležitějším faktorem pro toto odvětví jsou celkové náklady na vlastnictví (TCO) vozidel.

Zatímco výrobci dodávají vozidla s nulovými emisemi, přechod také vyžaduje sladění napříč automobilovým, dopravním, logistickým a energetickým hodnotovým řetězcem. Zejména opatření týkající se cen uhlíku hrají klíčovou roli při umožnění a urychlení přechodu k nulovým emisím na tomto trhu B2B, kde je vytváření životaschopných obchodních případů pro provozovatele dopravy zásadní. Bez schopnosti provozovat ZEV ziskově bude přechod postrádat dynamiku řízenou trhem a dopravci budou pomalí nebo nebudou investovat do vozidel s nulovými emisemi.

Datum zveřejnění

12. 02. 2025

Zdroj informací

ACEA

Foto: ACEA

Výběr jazyka

Facebook

Naše Projekty - Oldtimer

Oldtimer< /

AutoWeek

AutoTablet

Page generated in 0.2818 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál