Servind

Hledat a najít

Hledat a najít

V současných automobilech řídí téměř všechno počítače. Od motoru a brzd po světla, navigaci nebo jízdní asistenty. Proto ani v servisu nesmí chybět diagnostik – odborník, který rozumí jak elektronice, tak všem systémům vozidla. Před čtvrt stoletím takové zaměstnání neexistovalo, od té doby jeho význam stále stoupá. Nároky jsou vysoké, diagnostici se musejí stále vzdělávat, aby udrželi krok s vývojem technologií.

Stejně jako automechanici nebo prodejci mohou i diagnostici své dovednosti poměřit na  každoroční soutěži Škoda Challenge, nejlepší z nich pak postupují do mezinárodního kola. V oboru diagnostiky se to letos už potřetí podařilo Jakubu Mejzlíkovi z autorizovaného servisu Auto Mercia v Chrudimi, který navíc oba předchozí postupy proměnil ve druhé místo v mezinárodním kole. Co všechno stojí za takovým úspěchem?

„Nesmíte to brát jako práci od sedmi do tří, musí vás to bavit. A musíte být velmi, opravdu velmi trpěliví,“ směje se Jakub Mejzlík. Oboru se věnuje bezmála dvacet let, z toho sedmnáct v autorizovaném servisu Škoda. Důležitou podmínkou je podle něj také ochota se stále vzdělávat.

Je diagnostik zároveň také mechanikem? „Určitě je dobré, aby si každý, kdo dělá diagnostika, prošel mechanickou průpravou. tejně důležité jsou znalosti z oboru elektrotechniky. Diagnostik musí vědět jak auto a jeho dílčí celky fungují jak po stránce mechanické, elektrické a elektronické, tak po stránce řídících systémů. Ty věci spolu zkrátka souvisejí a mají na sebe návaznost,“ potvrzuje Jakub.

Pro další vzdělávání je rozhodující zázemí a přímá podpora automobilky. Kromě produktových školení při uvádění nových modelů se diagnostici servisů Škoda každého půl roku sjíždějí na dvoudenní technickou konferenci, kde probírají témata spojená s nejnovějšími technologiemi. „To je velká výhoda vůči nezávislým servisům, kam se technologické novinky dostanou třeba až za pět let. My jsme přímo u toho a můžeme dávat zpětnou vazbu rovnou lidem z vývoje,“ vysvětluje Jakub Mejzlík.

Stejně důležité je vybavení diagnostickými přístroji přímo od výrobce. „Originální diagnostika bude vždycky mít výhodu, že je určená pro specifické vozy a prochází aktualizacemi. Jak přicházejí nové a nové systémy, tak se naše přístroje aktualizují. Což je výhoda, kterou univerzální řešení nemají a nikdy nemohou být srovnatelně obsáhlé,“ doplňuje Jakub Mejzlík.

V soutěži Škoda Challenge musejí diagnostici kromě zvládnutí teoretického testu vyřešit simulované závady na skutečných vozidlech. Letos šlo o Kamiq, který nestartoval, a Superb, jemuž se po zapnutí a vypnutí zapalování rozsvěcely kontrolky asistenčních systémů, i když neměl v paměti uloženou žádnou relevantní závadu.

Laická představa by mohla napovídat, že bez konkrétního chybového kódu v počítači se opravář nemá čeho chytit. Dobrý diagnostik ale ví, že kódy představují jen prvotní vodítko. Logiku závady mu musí potvrdit i další indicie, které už musí hledat a ověřovat sám. „Slepě věřit jenom paměti závad je velká chyba. Často vede ke zbytečným výměnám dílů, které jsou v pořádku. U komplikovanějších závad je osmdesát procent úspěchu na straně toho, kdo diagnostický přístroj obsluhuje,“ potvrzuje Jakub Mejzlík.

A jaké závady jsou na řešení nejobtížnější? Takové, které se objevují sporadicky za jízdy a při návštěvě servisu se neprojeví. Pak je třeba s autem jezdit a měřit při jízdě. „Vždycky je třeba pozorně vyzpovídat zákazníka, aby popsal, za jakých podmínek se závada projevuje, a snažit se ji vyvolat,“ popisuje Jakub Mejzlík.

Kromě vozidel s konvenčním pohonem dnes do servisů Škoda přijíždějí i elektromobily. Práce na nich je z hlediska hledání závad jednodušší. „Diagnostika systémů na elektromobilech je velice sofistikovaná. Vysokonapěťové soustavy mají spoustu bezpečnostních prvků, které vás snadněji navedou k poznání, kde je problém. Takže pokud víte, jak systém funguje, dá se s pomocí diagnostiky a různého paralelního měření velice hezky a elegantně zjistit vše. U spalovacího motoru se občas vyskytují problémy, které do sebe na první pohled logicky nezapadají. U elektromobilů je to přímočařejší proces,“ dává Jakub Mejzlík nahlédnout pod pokličku nejmodernější techniky.

Při jeho zkušenostech a nasazení příliš nepřekvapuje, že za ním do chrudimského servisu Škoda přijíždějí i nezávislí opraváři z okolí, když si s některým složitým případem nevědí rady. Velkým zadostiučiněním je i další umístění v soutěži Škoda Challenge.

Doporučil by tedy Jakub Mejzlík stejnou práci mladším zájemcům a technickým fanouškům? Jednoznačně! Diagnostik je žádaný specialista se zaručenou perspektivou, pracuje s nejmodernějšími technologiemi nových automobilů a většinou si ani moc neušpiní ruce.  „Je to práce naplňující, i když to uspokojení rozhodně není zadarmo. Chce to spoustu učení a píle. Ale ten pocit, když odhalíte závadu, je opojný a stojí za to. To vítězství člověka nad strojem mě nepřestává bavit,“ uzavírá Jakub Mejzlík.

Datum zveřejnění

26. 05. 2025

Zdroj informací

Škoda Auto

Foto: Škoda Auto

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

Naše Projekty - Oldtimer

Oldtimer< /

AutoWeek

AutoTablet

Page generated in 0.2874 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál