V rámci „Kolokvia o budoucnosti automobilového průmyslu v České republice“ diskutovali nejvyšší představitelé české vlády, zástupci Sdružení automobilového průmyslu, odborů i českého hospodářství v sídle společnosti ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi o důležitých podmínkách pro trvalý úspěch automobilového odvětví v České republice.
Automobilového summitu, pořádaného Sdružením automobilového průmyslu AutoSAP, se vedle předsedy vlády České republiky Bohuslava Sobotky (ČSSD) zúčastnilo i několik ministrů a dalších zástupců vlády včetně pražské primátorky Adriany Krnáčové. Mezi nejvýznamnější závěry této akce patří plánované vypracování „Paktu pro budoucnost automobilového průmyslu v České republice.“ Ten má být schválen v polovině letošního roku.
„Automobilová budoucnost začala,“ řekl předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO Bernhard Maier. „Fungujeme na solidní bázi a v České republice využíváme lokálních výhod, které nám mnozí závidí. Nyní jde o to, abychom stávající výhody obhájili a vyvinuli nové. Proto vítám, že se společně politici, Sdružení automobilového průmyslu i zástupci českého hospodářství shodli na přípravě Paktu pro budoucnost automobilového průmyslu v České republice,“ dodal Maier.
Účastníci automobilového summitu – mezi nimiž byli zástupci politického života, automobilového průmyslu a dalších průmyslových odvětví i odborníci z univerzit a významných výzkumných center – do poloviny letošních roku předloží konkrétní opatření a návrhy.
Jedno z hlavních poselství kolokvia, jehož je ŠKODA AUTO hostitelem: V domovské zemi značky budou podobu ekonomiky vedle průmyslové výroby stále více ovlivňovat služby a digitální technologie. Tato změna staví i automobilový průmysl, který je jedním z pilířů českého národního hospodářství, před důležité otázky a nabízí budoucí příležitosti.
Automobilový průmysl se na hrubém domácím produktu České republiky podílí devíti procenty a s více než 150 000 bezprostředně zaměstnanými osobami je jedním z nejvýznamnějších odvětví v zemi. Jeho důležitost se přitom nadále zvyšuje. K tomu je nutno přičíst i statisíce pracovních míst v dodavatelském průmyslu. Na automobilové odvětví připadá 25 procent exportu České republiky.
Více než polovina všech osobních vozů (zhruba 57 procent), vyrobených v České republice, sjelo v roce 2015 z linek společnosti ŠKODA AUTO. Tato tradiční značka je největším výrobcem automobilů v zemi a v celosvětovém měřítku je zastoupena na více než 100 trzích. ŠKODA se v mnoha zemích etablovala jako úspěšná značka. V roce 2016 automobilka potřetí za sebou vyrobila více než jeden milion vozů.
Účastníci summitu jednali o efektivních strategiích, jak změnu v České republice provést aktivně a tak, aby byla trvale udržitelná. Účastníci se shodli na tom, že budou nutné podstatně vyšší investice do vzdělávání, výzkumu a vývoje, aby byla konkurenceschopnost celého odvětví zajištěna i v dlouhodobém horizontu.
Důvodem je fakt, že v současné době roste hrubý domácí produkt České republiky rychleji než investice do výzkumu a vývoje. Aktuálně do této oblasti směřují dvě procenta HDP. Podíl finančních prostředků pro vzdělávání činí v České republice 4,4 procenta HDP. V České republice je automobilový průmysl se 24 procenty největším investorem do výzkumu a vývoje. Po započítání celé oblasti strojírenství a elektrotechnického průmyslu tento podíl činí dokonce více než 50 procent.
Velký potenciál skýtají nové oblasti podnikání – elektromobilita, autonomní řízení, rostoucí digitalizace i inovativní řešení mobility. V anketách projevila více než polovina Čechů zájem o koupi elektromobilu i o moderní řešení konektivity. 30 procent dotázaných uvádí, že uvažuje o pořízení vozu s autonomním řízením. S tím je spojen velký potenciál pro český automobilový průmysl.
Aby bylo možné jeho plné využití a úspěšné zvládnutí nastávajících procesů transformace, navrhla společnost ŠKODA AUTO zástupcům vlády konkrétní opatření. Řešení pro Smart Cities i digitalizaci tak mimo jiné může podpořit i zřízení celoplošné širokopásmové datové sítě.
Autonomní řízení mají podpořit národní strategie, cílené podpůrné programy pro výzkum a vývoj i zprovoznění testovacího koridoru. Tento koridor by mohl propojit hlavní sídlo společnosti ŠKODA AUTO s Prahou, Plzní, Rozvadovem a německým Norimberkem. ŠKODA navíc navrhuje rychlý rozvoj elektromobility, nové nasměrování Národního plánu čisté mobility i založení poradenského grémia na vládní úrovni. Dalším důležitým bodem jsou speciální zákaznické pobídky na pořízení elektromobilů.
Se svou Strategií 2025 už ŠKODA vytvořila vlastní plán technologických změn a dlouhodobého růstu podniku. Tradiční česká automobilka tak chce růst ve dvou dimenzích: dále má důsledně růst odbyt vozů a současně se mají budovat nové oblasti podnikání pro inovativní služby související s mobilitou.
Součástí této perspektivní strategie je i nový DigiLab v Praze, s nímž posiluje svou inovační a digitální kompetenci.
Svým veskrze pozitivním vývojem zdůrazňuje domácí automobilový průmysl již po několik let svůj význam pro celou republiku. Prodeje všech podniků, organizovaných v AutoSAP, vzrostly mezi roky 2014 a 2015 o sedm procent na 912 miliard korun, export ve stejném období vzrostl o 7,2 procenta na 780 miliard korun.
V roce 2015 dosáhl automobilový průmysl v České republice s celkem 1,3 mil. vyrobených vozů dalšího historického rekordu. Zatímco celosvětový objem produkce vzrostl pouze o 1,1 procenta, produkce v domovské zemi značky ŠKODA vzrostla o 4,2 procenta. Automobilový průmysl tak podstatně přispěl k hospodářskému růstu České republiky, který v roce 2015 dosáhl hodnoty 4,6 procenta. Pro letošní rok počítá Česká národní banka s růstem HDP o tři procenta.
S více než 26 000 zaměstnanci patří ŠKODA mezi největší zaměstnavatele v České republice. Dalších zhruba 150 000 zaměstnanců pracuje u dodavatelů automobilky. Od roku 1991 investovala společnost více než 350 miliard korun do výrobních procesů a budov v domácích závodech v Mladé Boleslavi, Kvasinách a ve Vrchlabí.
Křídla českému automobilovému průmyslu dává také vysoká úroveň mezd – ta je zhruba o 26 procent vyšší než činí průměrná mzda v zemi – domácí poptávka se navíc pozitivně projevuje na státním rozpočtu. Totéž platí i pro nízkou nezaměstnanost, která v roce 2016 s pouhými 5,2 procenty představovala jednu z nejnižších úrovní v celé Evropské unii.
21.2.2017
ŠKODA AUTO, a.s.