Servind

Reakce AutoSAP na dohodu o snižování emisí C02 z osobních aut a dodávek po roce 2020

Reakce AutoSAP na dohodu o snižování emisí C02 z osobních aut a dodávek po roce 2020

Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP), reprezentující 148 firem a institucí, analyzuje detaily dohody členských zemí EU, Evropského parlamentu a Evropské komise o návrhu nařízení stanovujícího emisní normy oxidu uhličitého pro nová osobní a lehká užitková vozidla.

V souladu se svými dřívějšími stanovisky AutoSAP upozorňuje na to, že stanovená výše emisních cílů bude klást velké nároky jak na výrobce a na dodavatelský řetězec, tak i na potřebné investice do dobíjecí infrastruktury a dekarbonizace zdrojů elektrické energie, bez které by čistá mobilita nedávala smysl. Potřebná bude také osvěta a motivace zákazníků. Sdružení zároveň ocenilo snahy české státní správy a českých poslanců EP o udržení konstruktivního dialogu na toto téma a o zabránění schválení ještě extrémnějších návrhů.

Dne 17. prosince 2018 došlo v rámci pátého trialogu k dohodě institucí EU na hlavních prvcích nařízení, které stanoví emisní normy CO2 z nových osobních a lehkých užitkových vozidel. K roku 2025 by mělo dojít ke snížení emisí CO2 z osobních automobilů o 15 % a k roku 2030 o 37,5 % oproti roku 2021.

Výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl k tomu řekl: „Rozhodně nejde o dohodu, kterou by čeští výrobci osobních automobilů mohli přivítat jako rozumný kompromis a reálně stanovené cíle. Přesto automobilový průmysl udělá vše proto, aby se k těmto emisním limitům v požadovaném čase přiblížil. Velmi ambiciózní rozhodnutí evropských institucí s sebou nese také díl politické odpovědnosti za legislativní i nelegislativní kroky, které umožní tak dramatický přechod na nízkoemisní mobilitu.“

Členové AutoSAP velmi oceňují konstruktivní přístup českých poslanců Evropského parlamentu a představitelů státní správy. Díky tomu se podařilo dále nezvyšovat cíl pro rok 2025 nad úroveň navrženou Evropskou komisí a také včlenit do nařízení několik prvků odrážející realitu na trhu – lepší započítávání plug-in hybridů a současně též bezemisních a nízkoemisních vozidel při jejich registracích v zemích, kde je prozatím jejich podíl velmi nízký. Sem by měla spadat i Česká republika.

V následujících letech nás čeká na domácí politické scéně řada úkolů, které společný postup k dekarbonizaci dopravy vyžaduje. Ještě aktuálnější než dříve je implementace opatření vyplývajících z Memoranda o budoucnosti automobilového průmyslu a jeho Akčního plánu. Bez úzké spolupráce soukromého a veřejného sektoru nebude možné schváleným závazkům na snížení emisí CO2 z vozidel dostát. A nepůjde jen o osobní auta a dodávky, na stoje je také návrh regulace emisí CO2 pro nákladní vozidla.

Datum zveřejnění

18.12.2018

Zdroj informací

AutoSAP

Výběr jazyka

SAČR

Facebook

Naše Projekty

AutoWeek

Page generated in 0.4248 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál