Servind

Manifest za rovné digitální příležitosti

Manifest za rovné digitální příležitosti

Ve světle nových mandátů Evropské komise a Evropského parlamentu chce široká aliance automobilového odvětví, mobilních operátorů, pojistitelů, spotřebitelů a malých a středních společností zdůraznit potřebu aktualizovaného, moderního přístupu k evropské digitální ekonomice, jenž bude v souladu se smělými cíli uvedených institucí, které v nich usilují o podporu inovací a tvorbu funkční legislativy pro moderní hospodářství.

Jedním z klíčových prvků uvedeného nového přístupu by měl být vzdálený, přímý přístup k datům vozidla a funkčním zdrojům. Legislativní řešení umožňující tento přístup nepřinese pouze možnost inovací, ale rovněž zlepší spotřebitelský výběr na sekundárním automobilovém trhu. Dále, přístup k těmto datům je nezbytný, má-li na trhu fungovat efektivní konkurence a má-li EU stanout v čele úsilí o propojenou a autonomní mobilitu a související služby.

Nezávislí operátoři potřebují čtyři zásadní prvky (v příslušném případě se souhlasem řidiče nebo vlastníka vozidla), aby mohli zákazníkům poskytovat konkurenceschopné a inovativní řešení a služby:

  • Nezávislý a přímý přístup v reálném čase k datům generovaným vozidlem, která nemonitoruje výrobce automobilu, včetně dat, u nichž hraje zásadní roli čas,
  • obousměrnou komunikaci s vozidlem a jeho funkcemi, nezávisle na výrobci vozidla,
  • bezpečnou a nezávislou vzájemnou interakci s řidičem pomocí uživatelského rozhraní vozidla (např. prostřednictvím přístrojové desky nebo hlasových pokynů),
  • nezávislý software, běžící přímo v propojeném vozidle pomocí vestavěných výpočetních kapacit a zpracovávající veškerá dynamicky generovaná data co nejblíže ke zdroji.

Rozsáhlé testování ukázalo, že přístupový model prosazovaný výrobci vozidel, tzv. ‘Extended Vehicle’ (ExVe), jenž přesměrovává veškerou komunikaci určenou pro vzdálený přístup k datům na proprietární administrativní server výrobce vozidla, řeší tyto prvky nedostatečně. Kvůli neodmyslitelným koncepčním nedostatkům by tento model stál spotřebitele a nezávislé operátory do roku 2030 až 65 miliard eur.

Výše zmíněné funkce jsou však možné s ‘interoperabilní, standardizovanou, bezpečnou a otevřenou přístupovou platformou ve vozidle’ (OTP). Bezpečnostní architektura, jenž je nedílnou součástí této platformy, by rovněž podpořila nejvyšší standardy kyberbezpečnosti a ochrany dat, a neznamenala by tedy riziko v otázce bezpečnosti.

Ve dvou nedávných rezolucích Evropský parlament vyzval Evropskou komisi, aby zahájila (legislativní) proces, jenž zajistí „spravedlivý a technologicky neutrální přístup k datům vozidla v reálném čase pro některé třetí strany.“ Kromě toho, několik studií Evropské komise přineslo další důkaz právních a hospodářských důsledků, které by vzešly z modelů přístupu k datům vozidel, o nichž se v současnosti diskutuje.

Aktuální podmínky na trhu nenapomáhají efektivní konkurenci nebo tvorbě inovativních služeb, jež budou dostupné pro spotřebitele. Proto je potřeba legislativní rámec EU aktualizovat, podpořit inovace a zajistit, že tyto nové služby budou skutečně dostupné pro spotřebitele.

Signatáři:

www.adpa.eu

www.cecra.eu

www.citainsp.org

www.egrea-association.eu

www.etrma.org

www.fiaregion1.com

www.figiefa.eu

www.insuranceeurope.eu

www.leaseurope.org

www.smeunited.eu

www.ueil.org

Datum zveřejnění

25.11.2019

Zdroj informací

SISA

Výběr jazyka

SAČR

Facebook

Naše Projekty

AutoWeek

Page generated in 0.4021 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál