Servind

Oborové svazy vyzývají k podpoře plynové mobility

Oborové svazy vyzývají k podpoře plynové mobility

Český plynárenský svaz (ČPS) vyzval komerční a veřejný sektor k intenzivnějšímu využívání plynových vozidel. Firmám, městům a obcím, které se k rozvoji plynové mobility zavážou, nabízí své služby spojené například se školením řidičů nebo s prosazováním legislativních změn.

Zemní plyn nejdostupnější alternativou pro snižování emisí

Výzvu podpořil také Svaz měst a obcí ČR, Svaz dovozců automobilů nebo sdružení autodopravců Česmad Bohemia. Zemní plyn je podle nich dnes nejdostupnějším a často i jediným řešením, jak snížit emise škodlivin v dopravě a splnit klimatické cíle Evropské unie. Výzva je směrována na provozovatele flotil osobních a nákladních automobilů. Mezi ty patří výrobní podniky, logistické firmy nebo města a obce jako vlastníci dopravních podniků.

 „Apelujeme na firmy, města a obce, aby se aktivně podílely na rozvoji plynové mobility v České republice. Zemní plyn je ideálním řešením pro dopravu jak z pohledu ekonomiky provozních nákladů, tak ekologických přínosů. Česká republika je na masivní rozvoj plynové mobility připravena také po technologické stránce. Zájemcům, kteří se k rozvoji plynové mobility přihlásí, nabízíme odborné poradenství i školení řidičů plynových vozidel. Budeme rovněž aktivně prosazovat související podpůrná legislativní opatření, jako je zachování snížené sazby spotřební daně, osvobození vozidel na plyn od mýta a investiční podpory na pořízení vozidel ze strany státu,“ uvedl předseda Rady ČPS Martin Slabý.

„Máme velký zájem podobné závazky uzavírat také s výrobci automobilů a s jejich dodavateli. Obor automotive je tahounem české ekonomiky a my jsme proto přesvědčeni, že by takový krok byl výrazným signálem pro celý český průmysl i širokou veřejnost,“ informovala výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu Lenka Kovačovská.

Potřeba státní podpory

Investiční plány pro rozvoj plynové mobility mohou podle ČPS firmy opřít o garance státní podpory deklarované v Národním akčním plánu Čistá mobilita. Ten o finanční podpoře hovoří jako o klíčové z hlediska naplňování stanovených strategických cílů. Konkrétně uvádí podporu nákupu osobních i nákladních vozidel pro podnikatele nebo podporu výstavby infrastruktury. Za žádoucí označuje i formy nepřímé podpory, jako jsou úlevy ze silniční daně pro LNG vozidla nad 12 tun nebo stanovení nulové sazby složky mýtného za znečištění.

Městům a obcím ČPS doporučuje využívat dotace ministerstva pro místní rozvoj z výzev pro projekty v rámci stávající podpory IROP, kde jsou aktuálně ještě dvě výzvy otevřené. Další podpůrné projekty související s výzvou IROP 2 plánuje ministerstvo vyhlásit od příštího roku.

Emise vozidel na CNG a LNG jsou oproti klasickým palivům nižší o desítky procent a jsou srovnatelné s elektromobily. V případě obohacení o biometan je ekologický přínos dokonce ještě výraznější. Provozní náklady jsou přitom zhruba poloviční. Zatímco u osobních aut na CNG jsou srovnatelné i náklady pořizovací, v případě nákladních vozidel na LNG jsou vyšší přibližně o 30 % a dopravci proto volají po státních subvencích na jejich pořízení po vzoru mnoha evropských zemí. V případě nákladní dopravy je LNG jedinou alternativou k naftě, která poskytuje zásadní kombinaci dostatečného výkonu, dojezdu a nízkých emisí.

Nutná pomoc dopravcům

Iniciativu ČPS podpořilo sdružení autodopravců Česmad Bohemia, které zároveň upozornilo na nezbytnou roli státu v rámci rozvoje plynové mobility. „Má-li český dopravce obstát v soutěži se zahraničními konkurenty, kde podpora pro plynová vozidla existuje, je nutné, aby i ČR plnila své záměry s čistou mobilitou a poskytla dopravcům podporu na pořízení vozidel a úlevu z některých provozních poplatků. Transparentně a na několik let dopředu. Bez této pomoci nebudou zužitkovány investice do infrastruktury plnicích stanic. S nárůstem počtů provozovaných vozidel lze časem očekávat i klesající nároky na tuto dodatečnou podporu,“ vysvětlil generální tajemník Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Pozitivní dopad výzvy na rozvoj plynové mobility zejména v segmentu užitkových automobilů a autobusů na CNG vidí také Svaz dovozců automobilů (SDA). „Jsme přesvědčeni, že tato iniciativa podpoří vhodné využití stávajících dostupných technologií pro přechod na čistou mobilitu například v rámci městských podniků,“ řekl tajemník SDA Josef Pokorný.

ČPS v kontextu nutnosti státní podpory připomněl Dobrovolnou dohodu mezi plynárenskými společnostmi a státem z roku 2006. V té se plynaři zavázali vybudovat do roku 2020 alespoň 100 plnicích stanic CNG.

„Náš úkol pro rozvoj plynové mobility jsme splnili na více než 200 % a zdaleka nezůstalo jen u rozvoje sítě CNG. Nyní je tedy na místě, aby i stát zrealizoval podpůrné kroky, ke kterým se v rámci různých dokumentů zavázal,“ uzavřela Lenka Kovačovská.

Datum zveřejnění

02.09.2020

Zdroj informací

Český plynárenský svaz

Výběr jazyka

SAČR

Facebook

Naše Projekty

AutoWeek

Page generated in 0.3671 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál