Plán Evropské komise Fit for 55 chce do roku 2035 zcela zakázat prodej vozidel vybavených spalovacími motory. Německé automobilky už se na tento krok ve svých plánech s předstihem připravují. Navzdory zjevnému optimismu vedení společnosti Volkswagen pokud jde o elektrifikaci jsou její dodavatelé a zaměstnanci touto hlubokou transformací mnohem méně nadšení.
Volkswagen přijal přechod na elektricky poháněná vozidla a zavázal se do roku 2035 zastavit prodej aut se spalovacími motory v Evropě. „Elektromobilita je jediný způsob, jak rychle a efektivně snížit emise CO2 z individuální mobility. Naše elektrická ofenzíva nabírá na obrátkách,“ prohlásil generální ředitel VW Herbert Diess.
„Toto rozhodnutí je nepřátelské vůči technickým inovacím a opak technologické neutrality. Dopady tohoto zákazu na pracovní místa v tomto odvětví budou značné,“ varuje prezidentka Asociace německého automobilového průmyslu VDA Hildegard Müllerová. Její reakce ukazuje na rozdílné zájmy v rámci VDA: na jedné straně velké společnosti, jako je Volkswagen, které vyrábějí automobily, a na druhé straně starost o dodavatele motorů a jejich komponent. Vyhlídky jsou podstatně méně růžové pro německé dodavatele dílů, kteří se v politické diskusi cítí nedostatečně zastoupeni kvůli dominanci automobilových gigantů. Konec spalovacích motorů znamená konec mnoho desetiletí budovaného rozvoje technických znalostí a výrobních procesů získaných vysoce specializovanými dodavateli, z nichž mnozí jsou malé a střední podniky.
Rozdílné pohledy na budoucnost
Rozkol mezi výrobci automobilů a dodavateli dílů ještě komplikují starosti jejich zaměstnanců. V roce 2020 zpráva německé národní platformy Future of Mobility (NPM) předpovídala nejhorší scénář, podle něhož by automobilový průmysl mohl ztratit 400 000 pracovních míst. Tato zpráva je velmi sporná a většina odborníků se shoduje, že to se ztrátami pracovních míst nebude tak zlé.
Podle odhadu Asociace německého automobilového průmyslu VDA by mohlo o práci přijít nejméně 210 000 z aktuálních 800 000 zaměstnanců v automobilovém průmyslu, tedy téměř třetina. Automobilový průmysl včetně obchodu s motorovými vozidly v Německu zaměstnává celkem 1,6 milionu lidí a dalších 650 000 lidí pracuje v jiných odvětvích ekonomiky, které jsou s výrobou motorových vozidel úzce spjaty.
Herbert Diess ale tyto obavy vyvrací: „Všechny negativní scénáře, které se rýsují, jsou přehnané. Abyste mohli postavit mnoho aut, budete v roce 2030 stále potřebovat hodně lidí ve výrobě. A mnozí z nich budou dělat téměř stejnou práci jako dnes. Možná bude více automatizace, ale v zásadě lidé ve výrobě zůstanou. Samozřejmě budeme růst v softwarové oblasti s novými zaměstnanci. Ale na rozdíl od rychle se měnících průmyslových odvětví trvá změna v automobilovém průmyslu spoustu času. I 70 % dodavatelů prochází touto transformací jako by žádná nebyla. Sedadla zůstávají sedadly, ocel zůstává ocelí, kola zůstávají koly, brzdy zůstávají brzdami. I v pohonném systému je změna přeceňována, protože pohon už není tou nejnáročnější oblastí pro zaměstnance. Výroba motoru trvá přibližně hodinu, ve srovnání s 20 až 30 celého vozidla.“
Odbory chtějí být také slyšet
Odborový svaz pracovníků v kovoprůmyslu IG Metall varuje před masivním snižováním počtu pracovních míst v rámci zvýšeného úsilí o ochranu klimatu. Podle IG Metall by se ochrana klimatu mohla stát zabijákem zaměstnanosti. Aby byla zajištěna pracovní místa, IG Metall od politiků požaduje aktivní politiku zaměstnanosti a kvalifikace - pokud svým rozhodnutím zruší spalovací motory, musí také zajistit náhradní zaměstnání.
IG Metall uvádí: „Faktický zákaz spalovacích motorů v roce 2035 kvůli požadavku na nulové emise je zbytečný. Podceňuje důležitost, jakou může mít technologie spalování v přechodovém období. Není moudré tímto způsobem úplně zabouchnout dveře pro hybridní technologii a možné směsi klimaticky neutrálních paliv. Zpřísňování limitů vozového parku pro automobilový průmysl je obecně předčasné - poslední zpřísnění je staré pouhé tři roky.“
Velké společnosti ovšem budou spalovací motory na benzin, naftu či zemní plyn i nadále vyrábět, a to pro export do zemí mimo Evropskou unii a záchranu budou hledat v elektrickém pohonu, a to zejména v jeho využití ve velkých a drahých automobilech.
9.8.2021
Vladimír Rybecký
Ilustrační foto: Ebersprächer, VW