Společnosti E.on a MAN Truck & Bus se zavázaly vybudovat po celé Evropě 170 míst s 400 stanicemi pro veřejné nabíjení elektrických nákladních vozidel. Energetická společnost a výrobce užitkových vozidel investují do nové veřejné sítě nabíjecích stanic, které budou vybudovány na místech stávající servisní sítě MAN ale budou schopny nabíjet i užitková vozidla ostatních výrobců.
Dohoda zahrnuje vybudování veřejné sítě v Německu, Rakousku, Velké Británii, Dánsku, Itálii, Polsku, České republice a Maďarsku. V České republice v rámci první fáze projektu E.on a MAN analyzují čtyři lokality, kde by tyto stanice mohly být uvedeny do provozu.
„Evropa si stanovila cíl snížit do roku 2040 emise z těžkých užitkových vozidel o 90 %. Elektromobilita je ústředním klíčem k dosažení tohoto cíle. Intenzivně investujeme, abychom výrazně podpořili infrastrukturu pro elektrickou přepravu těžkých nákladů a nastavili směr pro udržitelnou logistiku. Pro dosažení těchto cílů potřebujeme vysoce výkonnou nabíjecí infrastrukturu, která je navržena v evropském měřítku. Jsme potěšeni, že můžeme společně se společností MAN udávat směr,“ řekl generální ředitel společnosti E.on Leonhard Birnbaum.
Generální ředitel společnosti MAN Truck & Bus Alexander Vlaskamp dodal: „Aby byl přechod na elektromobilitu úspěšný, potřebujeme do roku 2030 v Evropě přibližně 50 000 dobíjecích stanic pro těžká nákladní vozidla. Jako výrobce elektrických nákladních vozidel budeme součástí této změny. Pokládáme další základní kámen pro veřejnou nabíjecí síť. Stále však budeme potřebovat podporu jednotlivých vlád, abychom mohli tuto síť vybudovat v co největším možném měřítku.“
Nově budované lokality se budou nacházet ve strategicky vybraných servisních místech společnosti MAN, především v průmyslových oblastech s velkým objemem pohybu nákladních vozidel nebo v blízkosti dálnic. To znamená, že veřejné nabíjení lze snadno integrovat do každodenního provozu. Uspořádání nabíjecích stanic bude navrženo pokud možno s umožněním průjezdu nabíjecí stanicí pro nákladní automobily a autobusy aby nemusely složitě manévrovat. V rámci lokalit, kde to dispozice umožní, budou tyto nabíjecí body umístěny odděleně od areálů servisních míst značky MAN z důvodu zajištění dostupnosti i mimo otevírací dobu. Ale i tak budou moci řidiči všech značek využívat zázemí jednotlivých lokalit.
Lokality budou vybudovány modulárním způsobem. V prvním kroku bude každé místo vybaveno několika nabíjecími stanicemi o výkonu až 400 kW. To umožní průměrnému elektrickému nákladnímu vozu dobít akumulátor pro dojezd až 300 km za 45 minut. Později budou lokality modernizovány novým megawattový nabíjecím systémem MCS.
Prvních 80 míst nové sítě dobíjecích stanic vznikne do konce roku 2025. Sukhjinder Singh, generální ředitel E.on Drive Infrastructure, dceřiné společnosti E.on, uvedl: „Spojením rozsáhlé servisní sítě společnosti MAN Truck & Bus s našimi odbornými znalostmi společnosti E.on v oblasti nabíjecí infrastruktury stanovujeme nový standard pro elektromobilitu v oblasti užitkových vozidel.“
Friedrich Baumann, člen představenstva společnosti MAN Truck & Bus SE, odpovědný za prodej a zákaznická řešení, k tomu řekl: „Letos zahájíme sériovou výrobu elektrických modelů, které jsou určeny téměř pro všechna použití. Odezva zákazníků byla velmi pozitivní. Vhodná nabíjecí infrastruktura však nakonec rozhodne o tom, zda naši zákazníci skutečně přejdou z nafty na elektrický pohon. Jsem proto rád, že se nyní společně se společností E.ON pouštíme do elektrifikace naší servisní sítě."
16. 7.2024
E.on
Foto: E.on