Letošní motto veletrhu „Driving Transformation“ ukazuje, že v automobilovém průmyslu se toho hodně mění. Autoservisy se musí zabývat tématy jako digitalizace, udržitelná mobilita a umělá inteligence. Tyto změny s sebou přinášejí nové výzvy, které musí autoservisy zvládnout.
V České republice, stejně jako v jiných zemích, čelí dílny výzvám. Stáří vozidel v České republice je stále vyšší - průměrně již okolo 16 let. Přesto zákazníci očekávají opravy, které odpovídají hodnotě jejich vozu. To však není vždy snadné realizovat. Náhradní díly jsou stále dražší a jsou problémy s jejich dodávkami. Zejména pro autoelektroniku je velmi častá nedostupnost originálních dílů, jelikož polovodičů a dalších součástek je na globálním trhu nedostatek. Problémy s dodávkami a růst cen dostávají mnohé dílny pod tlak.
Oběhové hospodářství proto nabývá na významu. Jde o to, aby se vadné díly jednoduše nevyhazovaly, ale opravily nebo opětovně využily při výrobě. Chrání se tím životní prostředí a dílny jsou méně závislé na problémech se zásobováním nových na výrobu energeticky náročných dílů. Opravené díly jsou také často levnější. Tuto udržitelnou praxi podporuje také zákonný nárok na „Právo na opravu“. Výrobci a dodavatelé na to reagují a stále častěji nabízejí kromě nových také repasované díly nebo opravárenské služby.
Průkopníkem v této oblasti je společnost Glaubitz GmbH se značkou ecu.de. Firma, sídlící 30 km severně od Liberce v příhraniční německé Žitavě, se může se pochlubit více než stoletou historií v automobilovém průmyslu. A více než 25 let se ecu.de specializuje na opravy autoelektroniky. Se svými více než 230 zaměstnanci je jedním z největších nezávislých poskytovatelů oprav autoelektroniky v Evropě. Nabízí opravy řídicích jednotek všeho druhu - ať už se jedná o osobní nebo nákladní automobily, motocykly nebo užitková vozidla.
„Nepřekvapuje nás, že je v současné době o opravárenská řešení tak velký zájem,“ říká Tobias Hauck, produktový manažer společnosti Glaubitz. „Společnost, která zbytečně plýtvá, se dostává na hranici svých možností. Naše opravy řídicích jednotek 1:1 představují jednoduchá řešení typu plug-and-play. Jelikož po opravě řídicí jednotky není třeba provádět žádné flashování nebo kódování, mají z toho prospěch zejména nezávislé autoservisy. A navíc jsou naše opravy výrazně levnější než nákup nových dílů.“
Aby dílny mohly využívat „Právo na opravu“, musí být schopny přesně diagnostikovat závady. K tomu jsou důležitá otevřená diagnostická rozhraní. Odborníci společnosti Glaubitz mohou provést opravu pouze v případě, že je závada jasně rozpoznána. Společnost podporuje servisy vlastní zákaznickou linkou. Pracovníci linky hovoří příslušným jazykem dle lokace zákazníka a pomáhají dílnám porozumět diagnostice závady a současně najít nejlepší možnost opravy. „Naše česká zákaznická linka je důležitou součástí podpory dílen v tomto procesu,“ vysvětluje Tomáš Pokorný za tým CZ-SK podpory ve společnosti Glaubitz.
Letošní Automechanika Frankfurt ukázala, že budoucnost dílen je v nabízení kombinací nových a opravených dílů. Autoservisy, které svým zákazníkům tyto alternativy nabízejí, mají lepší pozici. Poptávka je velká, protože zákazníci se stále více zaměřují na náklady a chtějí udržitelná řešení. Tuto změnu podporují také právní požadavky a vývoj trhu.
„Je skvělé vidět, že naše dlouholetá práce v oblasti oprav nyní přitahuje tolik pozornosti,“ říká Andreas Ullmann, generální ředitel společnosti Glaubitz. „To nás motivuje k tomu, abychom svými řešeními podporovali ještě více autoservisů.“
Základní informace a vysvětlení
Výhody oprav v ecu.de:
18. 12. 2024
Text: Johannes Ebermann
Foto: ecu.de