Trh s ojetými automobily v České republice se ani v roce 2024 nevyhnul rozsáhlým podvodům. Podle kvalifikovaného odhadu sdružení SOVA bylo na tachometrech prodaných vozidel stočeno zhruba 1,6 miliardy kilometrů. Tento údaj je založen na faktu, kdy z celkového počtu 671 000 prodaných ojetých vozů mělo podle průzkumu společnosti CarVertical přibližně 4–5 % stočený tachometr, a to při průměrné hodnotě stočení 50 000 km.
Celá jedna třetina z 671 000 prodaných vozů byla poznamenána nekalými praktikami, jako jsou zejména nepřiznaná historie havárií a již zmíněné stočené tachometry. Situaci dále zkomplikovaly zářijové povodně, po nichž se na trhu objevily i zatopené vozy.
Do ČR bylo za uplynulý rok dovezeno 119 546 ojetin ze zahraničí s průměrným stářím 9,7 let, přičemž téměř polovina nabídky (49,03 %) byla starší než 10 let. Průměrná cena ojetého vozu dosáhla 284 000 Kč.
„Podobné podvody na trhu s ojetými automobily se opakují s alarmující pravidelností. Zejména u soukromých prodejců a menších, necertifikovaných autobazarů evidujeme nejvíce případů stočených tachometrů a zamlčených havárií. Dlouhodobě upozorňujeme, že tyto nekalé praktiky ohrožují důvěru spotřebitelů i bezpečnost silničního provozu,“ říká předseda sdružení SOVA Zbyněk Veselý.
Podle aktuálních analýz tak zůstává trh s ojetými vozy v České republice nadále zatížen různými podvody. Sdružení SOVA, které se dlouhodobě zaměřuje na odhalování nekalých praktik v oblasti prodeje ojetin a opět upozorňuje na několik zásadních problémů.
Nejčastějšími podvody na trhu s ojetými automobily zůstává stáčení tachometrů a zatajování historie havárií. Podle analýzy Sdružení SOVA je až třetina vozidel prodávána s nepravdivými údaji o svém technickém stavu či historii. To činí přibližně 221 430 ojetých vozů za rok 2024 u kterých byly nějakým způsobem uvedeny nepravdivé informace.
Podle průzkumu společnosti Cebia se v České republice ročně prodává až 70 000 ojetých vozidel s falešně uváděným původem. Nejčastěji prodejci tvrdí, že vozidla pocházejí z Německa (55 % případů) nebo z České republiky (40 % případů), zatímco skutečný původ je často z jiných zemí, například z východní či jihovýchodní Evropy.
Dalším častým podvodem je uvádění nepravdivých informací o počtu předchozích majitelů. Až u 30 % prodávaných ojetých aut je tento údaj záměrně zkreslen. Skutečný podíl vozidel prodávaných po prvním majiteli je přitom pouze kolem 16 %, zatímco v inzerci je často uváděno až 45,9 %.
Průzkum Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA) ukázal, že více než polovina ojetých aut prodaných v roce 2024 měla skrytou vadu. U každého devátého vozu nový majitel zjistil, že bylo v minulosti havarované.
Do Česka se dovezlo i více starších ojetých aut než na Slovensko. V prvních devíti měsících bylo v Česku 107 209 vozů, na Slovensku 44 420. V Česku je 49,03 % vozů starších 10 let, na Slovensku jen 30,47 %. Auta starší 15 let tvoří v Česku 23,13 %, na Slovensku 14,06 %. Průměrné stáří vozidel v Česku je 9,7 let, na Slovensku 10,1 let. Průměrná cena ojetého vozu v Česku je 284 000 Kč, na Slovensku 270 300 Kč.
Na českém trhu se rychle začaly objevovat vozy, které byly zatopené v Česku při letošních zářijových povodních. Rozpoznat, že auto bylo zaplavené, může být oříškem i pro zkušené zájemce o ojetinu. Běžný kupující poškození vodou zpravidla vůbec nerozpozná a draze naletí na podvod. Podle odborníků je prakticky nemožné uvést zatopená auta do původního stavu. Největší problémy způsobuje elektroinstalace, koroze karoserie a snížená životnost emisních systémů. Kupující by měli být obzvlášť opatrní a vždy si nechat vozidlo důkladně prověřit, například prostřednictvím online nástrojů, které nabízejí komplexní přehled o historii vozu.
15. 01. 2025
SOVA
Foto: SOVA