Servind

Pod dohledem rodičů přijíždí generace bezpečnějších řidičů

Pod dohledem rodičů přijíždí generace bezpečnějších řidičů

Program L17, umožňující řízení již od 17 let, má za sebou první rok platnosti. Podle dat Ministerstva dopravy jej využilo 20 % nových řidičů a řidiček. Statistiky i výsledky průzkumu Agentury GEN, který zpracovala na základě zadání partnerů Platformy VIZE 0, Asociace autoškol ČR, společnosti Nextbase Dash Cams a Ministerstva dopravy za podpory oddělení BESIP, ukazují, že účastníci programu L17 jsou s novým režimem spokojeni a doporučují jej dalším.

Shrnutí hlavních zjištění průzkumu:

Průzkum potvrdil, že program L17 přispívá ke zlepšení pocitu bezpečí mladých řidičů a řidiček, kteří oceňují přítomnost mentorů a možnost začít řídit dřív. Zapojilo se do něj 187 respondentů z kategorie učitelů autoškol a komisařů, 125 mladých řidičů v rámci programu L17 a 37 mentorů. Mladý řidič či řidička může mít i více mentorů.

V 78 % případů je průvodcem – mentorem – na prvních kilometrech v rámci programu L17 otec mladého řidiče či řidičky. Matky představují 62 %, další rodinní příslušníci (např. prarodiče) představují 30 %.

Mezi mladými řidiči a řidičkami bylo 82 % motivováno možností řídit automobil před dosažením 18 let a 54 % uvedlo, že přítomnost dohledu mentora zvyšuje jejich jistotu za volantem. 97 % mentorů pozitivně hodnotí svou úlohu při předávání zkušeností a program by doporučilo. Učitelé autoškol zase oceňují, že mladí řidiči a řidičky mají díky programu L17 lepší průpravu pro řešení krizových situací a záleží jim na tom, aby byli na závěrečnou zkoušku dobře připraveni.

Současně 85 % učitelů autoškol podporuje vybavení výcvikových vozidel autokamerami. Administrativní zátěž, podpora mentorů a navýšení počtu praktických hodin byly identifikovány jako klíčové oblasti pro zlepšení programu.

Mladí řidiči a řidičky se cítí bezpečněji, mentoři mají nejen cenné rady, ale i jejich důvěru

82 % respondentů z řad mladých řidičů a řidiček v průzkumu oceňuje možnost řízení od 17 let. Byla to pro ně mimo jiné hlavní motivace, proč se do programu přihlásili. Mentor byl vnímán jako klíčová součást režimu L17 – nejen díky předávání cenných rad a zkušeností, ale také poskytování pocitu klidu a podpory během jejich prvních řidičských kroků.

Analýza přestupků ukázala, že mladí řidiči a řidičky, zapojení do programu L17, jsou zodpovědnější – spáchali pouze 8,4 % přestupků oproti 18letým a starším řidičům.

„Efekt takové přípravy se odvíjí od kvality doprovázejícího řidiče, počtu hodin strávených při přípravě a náročnosti podmínek, ve kterých příprava probíhá. Obecně je považován tento model za bezpečný. Konkrétní údaje ze Švédska vypovídají o tom, že jízda pod dohledem je cca 10x bezpečnější, než když novopečený řidič samostatně vyrazí po úspěšně zvládnuté zkoušce do provozu bez předchozí praxe s doprovázející osobou,“ připomíná Roman Budský dopravní expert z Platformy VIZE 0, která vzdělává řidiče a usiluje o dosažení nulového počtu mrtvých a zraněných v silničním provozu v ČR.

Průzkum dále ukázal, že až 97,3 % mentorů by se k programu přihlásilo znovu a stejný podíl si myslí, že mentorování bylo pro mladého řidiče přínosné. Jako hlavní benefity uvádějí možnost předávání svých zkušeností v rámci skutečného provozu a společné řešení problémů na silnici.

„L17 ukazuje, že výchova k odpovědnosti a podpora rodinného mentoringu má smysl. Mladí lidé v doprovodu mentora řídí podle statistik velmi bezpečně. Dobrou zprávou je i vysoký zájem veřejnosti o tento program. Důležité je, aby mentoři byli na svou roli co nejlépe připraveni. Budeme proto dále podporovat vzdělávání mladých řidičů i jejich mentorů,” uvedl vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.

Učitelé autoškol si program L17 pochvalují

Přibližně polovina učitelů autoškol a zkušebních komisařů sleduje rozdíl u 17letých řidičů a řidiček oproti 18letým. Z nich 65 % vnímá především pozitivní rozdíly. Mladí řidiči a řidičky v programu L17 projevují větší respekt k řízení, lépe vnímají rady a přistupují k němu s větší ctižádostí a pílí.

„U žáků v programu L17 pozorujeme komplexnější zapojení do přípravy nejen našich žáků v autoškole, ale celé jejich rodiny, a to pomáhá i vysoké úspěšnosti u závěrečných zkoušek,“ uvedl Ing. Aleš Horčička, předseda Asociace autoškol ČR.

Učitelé autoškol a zkušební komisaři také v rámci průzkumu pozitivně hodnotí zodpovědnost a připravenost mladých řidičů a řidiček, jejich snahu a zájem o výuku. „L17 jsou vnímavější a více naslouchají. Vědí, že budou mít na začátku řidičské praxe se o koho opřít, a to jim dodává jistotu při řešení situací, do kterých se během výcviku nedostali. Jsou z mého pohledu více v klidu,“ konstatuje zkušební komisař Jiří Horušický.

Lépe jsou připraveni i mentoři, pro které Asociace autoškol ČR připravila manuál a aplikaci. Mentoring učitelé autoškol a komisaři hodnotí jednoznačně pozitivně, oceňují jak dohled nad mladými řidiči, tak motivaci a významný vliv mentorů.

Mladí řidiči a řidičky důvěřují autokamerám

V rámci průzkumu vyjádřili řidiči a řidičky v programu L17 zájem například o nálepky nebo jiné označení na vozech při jízdách s mentory. Zkušenost s palubní autokamerou má 43 % dotázaných. Z nich 74 % uvedlo, že tato technika pozitivně ovlivňuje jejich pocit bezpečí. Mezi výhodami 84 % dotázaných uvedlo možnost použít záznam jako důkaz pro policii a pojišťovny v případě nehody, pro 56 % umožňují záznamy z palubní kamery řešit sporné situace na silnici. Dalším významným zjištěním byla vysoká míra ochoty využívat autokamery již v autoškole – 49 % respondentů by mělo zájem naučit se používat autokameru již v autoškole.

85 % respondentů z řad učitelů autoškol doporučuje vybavit vozidla autoškol autokamerami, které by mohly sloužit nejen k analýze krizových situací, ale i ke vzdělávacím účelům. Stejné procento dotázaných doporučuje mladým řidičům a řidičkám, aby si autokameru pro bezpečnou jízdu pořídili. Díky záznamu z kamery si mladý řidič může danou situaci později prožít v klidu domova bez stresu a s odstupem. To mu umožňuje racionálně ji zhodnotit a poučit se z ní.

I inspektor Jiří Horušický v rámci průzkumu potvrdil užitečnost palubní autokamery. Její přítomnost na zkoušce by zabezpečila větší transparentnost celého procesu. Zároveň by tak vznikl i důkazní materiál pro studenty (nebo jejich rodiče), kteří s rozhodnutím inspektora nesouhlasí.

Na českém trhu působí společnost Nextbase tři roky a celou tuto dobu usiluje o podporu bezpečnosti na českých silnicích. „Upozorňujeme na různá palčivá témata, která čeští řidiči řeší, a apelujeme na používání palubních kamer, které hrají klíčovou roli v ochraně řidičů. Dle našich statistik z předchozího průzkumu zpracovaného agenturou YouGo1 uvedlo 84 % respondentů, že přítomnost kamery v jejich vozidle jim poskytuje důkazy v případě nehody, což je vede k svědomitějšímu a bezpečnějšímu řízení. Navíc 49 % respondentů uvedlo, že kamera jim poskytuje větší ochranu před agresivitou v silničním provozu, což také podporuje klidnější a bezpečnější jízdu i právě mladých řidičů, které chceme v programu podpořit,“ uvedl Allard Rustenhoven, ředitel komunikace pro Evropu ve společnosti Nextbase Dash Cams.

Průzkum ukazuje, že pro všechny respondenty je nejdůležitější funkcí SOS volání pro rychlé kontaktování záchranných složek s přesnou lokalizací vozu. Dál je to monitorování rychlosti a pohybu vozu. V tomto ohledu vychází partner průzkumu režimu L17 vstříc potřebám mladých řidičů a řidiček – inteligentní autokamery Nextbase Piqo jsou nyní pro ně i jejich mentory k dispozici se slevou 25 %. Na stránkách Nextbase.com (https://nextbase.eu/cs/dash-cams/piqo-dash-cam/) stačí při nákupu autokamery Piqo uvést slevový kód L17PIQO.

 

Datum zveřejnění

29. 01. 2025

Zdroj informací

Nextbase

Foto: Jukia Sudogan, MD, Nextbase

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

Naše Projekty - Oldtimer

Oldtimer< /

AutoWeek

AutoTablet

Page generated in 0.3136 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál