V loňském roce se prodalo méně ojetých aut než v roce 2023, a to o 2,4 %, tedy o 16 000 vozů. Celkem se loni prodalo 655 000 vozidel. Nabídka ojetých aut se přitom zvýšila o 3,6 %. Přestože bylo víc z čeho vybírat, a to především díky větší nabídce vozů s tuzemským původem, které z velké části pocházejí z firemních flotil, lidé s koupí více váhali, neboť se průměrná doba prodeje prodloužila z 66 na 70 dní. V průměru o 15 dní rychleji se prodávala jen auta, u nichž prodejci zpřístupnili kupujícím Základní prověření od Cebia zdarma, díky němuž si lze mj. ověřit průběžný kilometrový nájezd a tedy to, zda nemá auto stočený tachometr. Základní prověření je dostupné na všech velkých inzertních portálech a na inzertních stránkách zejména významných prodejců.
Větší nabídka vozidel a váhavost kupujících měly za následek pokles průměrné ceny. Ta meziročně klesla o 6,8 % z 304 700 Kč na 284 000 Kč. Jedním z důvodů poklesu ceny byl rovněž pokles cen nových vozidel některých značek a modelů, což se projevilo i do poklesu ceny těchto zánovních modelů. Důvod lze spatřovat mj. v tom, že na trhu bylo meziročně o 3,56 % vozidel víc a zájemci se déle rozmýšleli ohledně koupě.
Nejvíc se prodávala vozidla s deklarovaným českým původem, jejichž podíl v inzerci se meziročně navýšil o téměř 4 %, když dosáhl 54 %. Jednou z příčin poklesu nabídky ojetých vozidel z individuálního dovozu byl pokles jejich dovozu, kdy počet aut dovezených ze zahraničí v loňském roce klesl o 8,8 % %, tedy o 13 516 vozů na 140 397. Pokles pokračoval již třetím rokem v řadě a loni opět zrychlil.
V loňském roce pokračoval návrat aut s českým původem. Zatímco v roce 2022 činil 45,1 %, předloni se vyšplhal nad polovinu trhu (50,2 %) a loni posílil na bezmála 54 %. Podíl aut s německým původem se nepatrně snížil z 18,86 na 18,38 %. Klesá také podíl aut z Itálie, Rakouska či Francie. Rovněž auta ze Slovenska loni neobhájila svůj tržní podíl, který v roce 2023 činil 1,84 %, zatímco loni 1,68 %. Auta dovezená ze zahraničí mívají často stočený tachometr či bývají po vážnějších, i opakovaných nehodách. Navíc každé páté auto ve skutečnosti ani z deklarované země nepochází a je tak falešně prodávané s německou identitou. Problémem je také zaměňování země dovozu se zemí původu, kdy v zemi dovozu mohlo být auto účelově registrované například jen po dobu několika dní, aby získalo tamní „původ“. Země původu je důležitá protože drtivá většina vozidel byla v zemi, pro kterou byla vyrobena, po řadu let i provozována. Rozdíl v ceně tvoří nižší desítky tisíc korun. U vozů s falešným uvedením země původu se nezřídka vyskytují i stočené tachometry či zatajené havárie.
Průměrné stáří loni dovezených aut činilo 10,5 roku. Podíl aut starších 10 let dosáhl 49,1 % a nad 15 let 23,2 %. Meziročně se stáří dovezených vozů prakticky nezměnilo. Prakticky se loni nezměnilo ani průměrné stáří všech osobních ojetých vozů (tedy bez ohledu na zemi původu), které se prodávaly na českém trhu ojetých automobilů. Činilo totiž 9,6 roku, zatímco v roce 2023 to bylo 9,5 roku. Stejné zůstalo také stáří vozů s českým původem, které opět činilo 8 let. Auta dovezená do České republiky bez ohledu na rok dovozu zestárla z 11 na 11,2 let.
Průměrný stav najetých kilometrů činil v uplynulém roce u prodávaných ojetých vozidel 149 000 km, což bylo meziročně o 3000 km více.
Loni došlo ke sblížení podílu vozidel na benzin a na naftu. Zatímco v roce 2023 činil rozdíl mezi nimi 2,28 % ve prospěch aut s turbodiesely, loni rozdíl dosáhl pouhých 0,02 % a vozidla na naftu ztratila své dosud jednoznačné prvenství.
Stále se zvyšuje podíl vozidel na elektrický pohon či hybridních. Zatímco předloni tvořila elektroauta 0,93 % nabídky, loni jejich podíl narostl na 1,68 %, což v počtu kusů představuje navýšení o 85 %. %. Je tedy evidentní, že vozidel s tímto pohonem na trhu ojetých aut stále přibývá. V kategorii předváděcích vozidel jsou elektroauta zastoupena z vice než 10 %.
Hybridní vozidla dosáhla loni mezi prodávanými ojetými auty podílu 2,59 %, zatímco v roce 2023 to bylo 1,77 %. V počtu kusů se jedná o meziroční navýšení o 49 %. Vozidla na CNG a LPG naopak v zastoupení mezi prodávanými ojetými auty mírně klesají.
Podíl prodávaných ojetých vozidel, která neměla platnou STK, se loni meziročně zvýšil z 22,86 % na 23,42 %, což mohlo být dáno i delší dobou prodeje v loňském roce, kdy mohlo častěji docházet k tomu, že platná STK během delší doby prodeje prošla.
Podíl aut, u kterých se v inzerci uvádělo, že jsou po prvním majiteli, činil loni 46,74 %. Podíl těchto aut v inzerci zůstává dlouhodobě prakticky neměnný. Ve dvou případech ze třech se ale jedná o klamavou informaci, která má za úkol zatraktivnit auto a zvýšit jeho cenu až o 5 %.
Podíl osobních ojetých aut, u kterých bylo v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval loni stabilních 99,46 %, což samozřejmě neodpovídá realitě a ukazuje to na to, že zatajování havárií a poškození je nejčastější nekalou praktikou. Například u pětiletých aut je po havárii či poškození 25 % z nich a v případě desetiletých aut je po havárii už 60 % z nich. Zatajování havárií je dlouhodobě nejen nejčastější, ale také nejvýnosnější nekalou praktikou při prodeji ojetých aut.
Jednotlivé sledované parametry byly vyhodnoceny na vzorcích prodávaných ojetých vozidel a byly doplněny z dat Svazu dovozců automobilů (SDA), importérů vozidel, informací zveřejněných autobazary, z interních dat a zkušeností společnosti Cebia a z dalších zdrojů.
04. 02. 2025
Cebia
Foto: Cebia