Servind

AAA Auto nabízí detailní pohled na sekundární trh

AAA Auto nabízí detailní pohled na sekundární trh

Aures Holdings exkluzivně začíná zveřejňovat statistiky skutečných prodejů, které se v kalendářním měsíci uskutečnily, nikoli pouze počty vozů nabízených v inzerci. Zájemci tedy dostávají k dispozici jedinečné údaje, které dosud nebyly k dispozici.

V prvním měsíci letošního roku se podle nové analýzy na českém trhu ojetin prodalo 68 516 aut s průměrnou cenou 305 322 korun.

„Údaje z české inzerce detailně analyzujeme a díky našim pokročilým nástrojům dokážeme eliminovat expirované inzeráty. Pokud auto z nabídky zmizí, hlídáme, jestli se během následujících osmi dnů znovu neobjeví – pokud ano, spárujeme jej s původním inzerátem. Jakmile zmizí nadobro, považujeme vůz za finálně prodaný. S analýzou nám pomáhají i nástroje umělé inteligence, takže výsledná data jsou velice přesná,“ říká generální ředitel Aures Holdings Petr Vaněček.

Podle něj mělo v lednu průměrné prodané auto na tachometru necelých 150 000 km, stáří 12 let (tedy průměrný rok výroby 2013) a na svého kupce čekalo v průměru 61 dní. Celkový počet prodaných ojetých vozů – tedy 68 516 – je 3,5x vyšší než u nově registrovaných aut (19 347 vozů podle údajů Svazu dovozců automobilů SDA).

Mezi prodanými vozy stále vedou auta na naftu s 54,7 %, auta na benzin mají 40,5 %. Roste i podíl elektromobilů - v lednu se jich prodalo 932 (1,4 %) – což je téměř stejně jako mezi novými auty (981 vozů podle SDA). U hybridů je poměr použitých a nových vozů téměř 2:1 (1049 vs 641 vozů).

„Je vidět, že sekundární trh se poměrně dobře adaptoval na moderní typy pohonů. Zvlášť u hybridů se podíl stále zvyšuje. Ale i devět set prodaných použitých elektromobilů je zajímavé číslo, ukazující rostoucí zájem o bateriová auta,“ říká Petr Vaněček.

Dominanci si na sekundárním trhu – stejně jako u nových vozů – v lednu udržela domácí značka Škoda, byť ne tak markantní. Zatímco na primárním trhu jí patří 36,5 %, mezi ojetinami je to necelých 20 %. Druhou příčku zaujímá značka Volkswagen (11,3 %), třetí Ford (5,2 %), čtvrtou BMW s 5 % a první pětici uzavírá Mercedes s podílem 4,2 %.

„Nejprodávanějším modelem je stále Škoda Octavia – představuje téměř 40 % všech prodaných škodovek z druhé ruky a přes sedm procent celého sekundárního trhu. Druhá je fabia s 22% podílem,“ říká Petr Vaněček.

Co se týče celkového objemu sekundárního trhu, který experti Aures Holdings sledují dlouhodobě, zaznamenal v lednu meziměsíční nárůst o 2,3 % na celkových 146 855 nabízených (tedy nikoli prodaných) vozů. V meziročním srovnání s loňským lednem byl nárůst ještě výraznější o 10 %.

Mediánová (tedy střední) cena ojetin na trhu pokračovala v sestupné tendenci – oproti lednu 2024 poklesla o výrazných 19 % na aktuálních 179 000 Kč, ve srovnání s posledním měsícem loňského roku pak spadla o 6 %.

„Je vidět, že nabídkové ceny dlouhodobě klesají, což se odráží i v cenách prodaných vozů. Zvlášť patrné je to nyní s blížícím se koncem zimy před začátkem hlavní prodejní sezóny, kdy je ideální doba pro koupi vozu z druhé ruky. Prodejci totiž potřebují oživit trh, a tak zpravidla v tomto období nabízejí nejvýhodnější podmínky a slevy,“ doplňuje šéf největšího tuzemského obchodníka s ojetými a zánovními vozy Petr Vaněček.

Datum zveřejnění

06. 02. 2025

Zdroj informací

Aures Holdings

Foto: Aures Holdings

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

Naše Projekty - Oldtimer

Oldtimer< /

AutoWeek

AutoTablet

Page generated in 0.2674 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál