Elektrobusy v zemích Evropské unie získávají na popularitě. V loňském roce bylo registrováno 6587 nových elektrobusů, meziročně o 27 % více. Jejich podíl na všech registracích autobusů se zvýšil z 16 % na 18,5 %.
V České republice bylo vloni registrováno 59 nových elektrobusů, historicky nejvíc, meziročně o 53 víc. Český trh s novými autobusy byl v roce 2024 šestý největší mezi zeměmi EU, s elektrobusy až 18. Vyplývá to z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.
Prodej nových autobusů v EU vzrostl v roce 2024 o 9,2 % ve srovnání s rokem 2023 a dosáhl celkově 35 579 kusů. Itálie zaznamenala dvouciferný nárůst o 26,7 %, Španělsko o 10,3 % a Francie o 2,2 %. Naopak Německo zaznamenalo 2% pokles.
Největším trhem nových elektrobusů v EU podle objemu se stala Itálie s nárůstem 161,7 %, zatímco Španělsko vzrostlo o 17,5 % a stalo se čtvrtým největším trhem pro tento typ pohonu. Německý trh vzrostl o 4,9 %, zatímco francouzský poklesl o 11,4 %.
Prodej hybridních elektrických autobusů klesl o 16,1 % a tvořil 9,8% podíl. Registrace autobusů na naftu vzrostly o 11,1 %, čímž se jejich podíl na trhu zvýšil na 63,2 %, což je o 1 % víc než v roce 2023.
„V České republice bylo loni registrováno 59 nových elektrobusů, historicky nejvíce. Lídrem trhu se s 38 vozidly stal SOR, před Iveco Bus (11) a Solaris (8). V zemích V4 bylo v Polsku registrováno 195, v Maďarsku dva a na Slovensku žádný elektrobus. I přes historicky rekordní počet registrací byla Česká republika v podílu elektrobusů až 20. mezi zeměmi EU,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
„V České republice je provozováno přes 18,5 tisíc autobusů kategorie M3, z toho 210 bateriových elektrobusů. Nejvíce elektrobusů je registrováno v Ostravě (33), následuje Havířov (26), Chrudim (25), Praha (20), Hradec Králové (20), Kladno (18), České Budějovice (16), Tábor (14), Břeclav (10) a další,“ upřesnil Lukáš Kadula.
Podíl registrací nových autobusů v roce 2024 podle zdroje energie
Zdroj energie |
ČR |
EU |
rozdíl |
nafta |
89,4 % |
63,2 % |
+26,2 % |
elektro |
4,4 % |
18,5 % |
-14,1 % |
hybridy |
1,0 % |
9,8 % |
-8,8 % |
ostatní |
5,2 % |
8,5 % |
-3,3 % |
Členění dle zdrojových dat Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA do kategorií: elektro – elektrická vozidla s akumulátory a plug-in hybridy, hybridy – full a mild hybridy, ostatní – elektrická s palivovými články (FCEV), zemní plyn, zkapalněný ropný plyn (LPG), E85/etanol a další paliva.
Podle dat Sdružení automobilového průmyslu bylo v Česku v roce 2024 vyrobeno 4489 autobusů, z toho 245 elektrobusů s akumulátory, tj. 5,5% podíl na celkové výrobě. Celkem 193 elektrobusů vyrobila společnost Iveco Czech Republic a 52 SOR Libchavy.
13. 02. 2025
Centrum dopravního výzkumu
Foto: CDV