Servind

První linkové elektrobusy v ČR

První linkové elektrobusy v ČR

V Táboře jezdí osm elektrických autobusů, které doplňuje dalších šest na linkách mezi Jihočeským a Středočeským krajem. Společnost Comett Plus jimi v pilotním projektu zajišťuje linkovou dopravu - jako první v České republice elektrickými vozidly. Za rok by elektrická vozidla měla urazit dohromady téměř milion kilometrů a převést 1,7 milionu cestujících.

Táborský dopravce Comett Plus má s nízkoemisní hromadnou dopravou dlouholeté zkušenosti. Už v roce 2006 zařadil do své flotily autobusy na CNG, jimiž zajišťoval městskou hromadnou dopravu pro padesátitisícovou aglomeraci Tábora, Sezimova Ústí a Plané nad Lužnicí. „Provoz jsme si vyhodnotili jako ekologický a ekonomický zároveň. Vedle městské jsme přistoupili k provozu CNG autobusů i v linkové dopravě o rok později a v roce 2009 jsme přidali i kamionovou dopravu. Od roku 2019 je provoz MHD na Táborsku zajišťován 100% na CNG. V letech 2020 až 2022 34 autobusů pro provoz MHD doplnilo až 23 autobusů CNG v linkové autobusové dopravě, což bylo 40 % celkového linkového provozu. V současné době provozujeme 40 autobusů na CNG a tři tahače na LNG,“ vypočítává jednatel společnosti Comett Tábor Aleš Melich.

K těm přibylo 14 elektrických autobusů, které už se jezdí po táborských ulicích a okolí. Jedná se o šest autobusů Iveco Crossway LE pro linkovou dopravu a o osm vozů Solaris Urbino 12 electric pro MHD. K nim by letos měly přibýt ještě další dva. Fotila vozů pro MHD tak bude z jedné třetiny plně elektrická a podle možností se plánuje pořízení dalších pěti elektrických vozidel.

Elektrické autobusy byly v Táboře a na linkách Tábor – Mladá Vožice – Vlašim a Tábor – Mladá Vožice – Benešov do pilotního režimu nasazeny už 1. prosince loňského roku. Dopravce tak může vyhodnocovat první zkušenosti, kdy na šesti denně vypravovaných elektrobusech najíždí 42 000 km za měsíc a jen za první měsíc provozu přepravil 18 tisíc cestujících.

Celkově je provoz na linkách naplánován na 540 000 km ročně a přepraví přes 200 000 cestujících. V síti MHD na 450 000 km ročně přepraví více než 1,5 milionu cestujících.

E.ON navrhl řešení dobíjecí infrastruktury

Klíčovou infrastrukturu pro dobíjení elektrobusů navrhla a postavila společnost E.ON Energie.

„Z dosavadních zkušeností provozu elektrobusů je nesmírně důležité správně definovat konfiguraci baterii s ohledem na denní dopravní výkon v návaznosti na možnosti dobíjení. E.ON byl od začátku velmi důležitým partnerem při plánování a počítání průběhu a kapacitních možnostech dobíjení na jednotlivých dobíjecích stanicích a především pak v dobíjecím depu v Mladé Vožici, kde je omezen výkon dobíjecí stanice z důvodu kapacity distribuční sítě,“ doplňuje Aleš Melich.

S dobíjecí infrastrukturou a nastavením celého konceptu Comettu Plus výrazně pomohl E.ON. „Elektrifikace městské hromadné dopravy je trend, kterému se nevyhneme. Na příkladu dobíjení pro společnost Comett Plus se jasně ukazuje, že neexistuje unifikované řešení a je důležité správně nastavit a navrhnout celý systém na míru každého zákazníka. Máme už řadu zkušeností s firemními fleety nebo dobíjením pro dodávky dovážkových služeb, kde jsme pro naše klienty dodávali dobíjecí huby v počtech několika desítek dobíječek. Tady se jedná o první instalaci pro autobusovou dopravu, kde je nadmíru důležité vše správně napočítat a naplánovat. Řešení jsme navrhli s ohledem na aktuální potřeby dopravce, ale zároveň s možnou rezervou pro další rozvoj flotily elektrických autobusů do budoucna,“ vysvětluje Jan Zápotočný, místopředseda představenstva společnosti E.ON Energie.

Klíčové bylo vybrat správnou technologii, která bude odpovídat potřebám dopravní společnosti i technickým možnostem místa. Volba padla na řešení finského výrobce Kempower, které nabízí dynamické řízení výkonu, komplexní správu nabíjecích stanic, dálkové ovládání, automatické dobíjení vozidla podle plánu i integraci se systémy třetích stran jako je správa dopravy, správa depa nebo telematika. Vedle toho jsou dobíjecí body zásobovány pouze ze dvou výkonových kabinetů a nepotřebují tak tolik místa na výstavbu jako jednotlivé dobíjecí stanice.

E.ON postavil depa v Táboře i v Mladé Vožici

„Pro Comett Plus jsme postavili dvě dobíjecí depa. Jedno je v areálu společnosti v Táboře a druhé pro potřeby linkové dopravy v Mladé Vožici. Především v Mladé Vožici jsme se museli popasovat s omezením ze strany distribuční sítě, ale i to se nám povedlo efektivně vyřešit ve prospěch klienta díky vyspělým možnostem plánování a řízení dodaného řešení. Celkovou dodávku jsme doplnili ještě o mobilní dobíjecí stanici o výkonu 40 kW od stejného výrobce například pro potřeby servisu,“ připomíná Jakub Kott, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie.

V Táboře je k dispozici 12 dobíjecích bodů s celkovým výkonem 700 kW děleným do dvou jednotek po 350 kW, kdy je na každou připojeno šest dobíjecích bodů. Celý systém je jednoduše rozšířitelný o 2x 50 kW. Do budoucna může přibýt v této lokalitě v dalších etapách ještě minimálně 24 dobíjecích bodů. V Mladé Vožici je pět dobíjecích bodů o celkovém výkonu 100 kW, což byl limit sítě v daném místě. I tak zvládnou nabíjet pět autobusů najednou.

Datum zveřejnění

24. 02. 2025

Zdroj informací

E.ON

Foto: E.ON

Fotogalerie

Výběr jazyka

Autoopravář JUNIOR 2025

Facebook

Naše Projekty - Oldtimer

Oldtimer< /

AutoWeek

AutoTablet

Page generated in 0.3118 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál