Servind

Scania a DHL testují nákladní EREV

Scania a DHL testují nákladní EREV

Elektrická vozidla s prodlužovačem dojezdu EREV (Extended Range Electric Vehicle) mohou představovat vhodné řešení pro dobu, kdy se plně elektrické nákladní automobily postupně rozšíří a bude vybudována nabíjecí infrastruktura.

Společnosti Scania a DHL Group společně vyvinuly elektrické nákladní vozidlo s generátorem, které umožňuje přejít na elektrickou silniční přepravu bez čekání na dokončení sítě nabíjecích stanic.

Plně elektrická vozidla jsou podle Scanie finálním řešením systému udržitelné dopravy a přechod k elektromobilitě se teď musí zrychlit. Existují však různé překážky, jako například nedostatek nabíjecích míst, vysoké náklady na zajištění dostatečné nabíjecí kapacity v depech během sezonních špiček nebo nápor na síť a vysoké spotové ceny elektřiny například v chladných zimních dnech.

Tady vstupuje na scénu elektrické vozidlo s prodlouženým dojezdem (EREV) společností Scania a DHL. Toto vozidlo pomůže uvedené překážky překonat a zároveň společnosti DHL umožní využívat pro 80–90 % přepravy obnovitelnou elektrickou energii.

Nový nákladní elektromobil byl německou divizí poštovní a přepravní služby nasazen na přepravu balíků v Berlíně, aby se otestoval jeho výkon v každodenním provozu než budou do vozového parku DHL přidány další.

Na místo jednoho z akumulátorů plně elektrického vozidla, která není u většiny přepravních tras nezbytně nutná, je umístěn generátor, což omezuje dojezd, ale poskytuje naopak záložní zdroj energie pro uvedené situace. Vozidlo má možný dojezd 650 až 800 km (na základě poznatků z testu v Berlíně) a palivo lze v případě potřeby doplnit u jakékoli běžné čerpací stanici. U nejmodernějších elektrických nákladních automobilů Scania s podobným maximálním zatížením je to 550 km.

Generální ředitel DHL Group Tobias Meyer říká: „Ještě chvíli potrvá, než budou obnovitelná elektřina, síť a nabíjecí infrastruktura natolik dostupné a robustní, aby bylo možné plně spoléhat na bateriové elektromobily, zejména u rozsáhlých systémů, jako je německá síť doručování balíků společností DHL. Místo pouhého čekání, až to nastane, spolupracují DHL a Scania na pragmatickém řešení pro zvýšení udržitelnosti logistiky a snížení emisí CO2 o více než 80 %. A proto takové vozidlo představuje citlivé a praktické řešení, které může krátkodobě znamenat okamžitý příspěvek ke snížení emisí skleníkových plynů v nákladní dopravě. Toto snížení by se mělo proporcionálně odrážet v cenách poplatků za silniční přepravu a v plánu emisí vozidel EU. Tuto spolupráci vnímáme jako úspěšný inovační projekt dvou firem odhodlaných k boji s klimatickou změnou.“

Vozidlo EREV bylo vyvinuto oddělením Scania Pilot Partner, které zkoumá nové technologie a řešení, ve spolupráci se strategickým partnerem DHL. Elektrická vozidla s prodlouženým dojezdem nabízejí slibné přechodné řešení pro významné snížení CO₂, a to zejména tam, kde chybí infrastruktura a další podmínky pro plně elektrifikovanou dopravu. Předpisy EU a národních států by měly tento koncept zohlednit a motivovat k němu prostřednictvím přiměřeného uznání realistického omezení intenzity emisí a odpovídajícího snížení silničních poplatků.

Nákladní vůz EREV je 10,5 m dlouhý s maximálním zatížením 40 t. Pohání ho elektromotor o výkonu 230 kW (špička 295 kW). Energii dodává akumulátor s kapacitou 416 kWh a generátor se zážehovým motorem o výkonu 120 kW. Pomocí generátoru ve vozidle – nejprve poháněného benzinem a později naftou resp. HVO – se dojezd zvětšil až na 800 km.

Vozidla EREV mohou být vybavena softwarem, který omezuje používání palivového generátoru, což umožňuje omezení emisí CO2 na konkrétní nastavenou úroveň. Jeho maximální rychlost je 89 km/h a kapacita nákladového prostoru přibližně 1000 balíčků (objem výměnné nástavby). Vozidlo může také táhnout přívěs s další výměnnou nástavbou. Vozidlo bude nasazeno k „páteřní“ přepravě z balíkového centra Ludwigsfelde (mimo Berlín) do dalších balíkových center v oblasti.

Datum zveřejnění

27. 02. 2025

Zdroj informací

Scania

Foto: Scania

Výběr jazyka

Autoopravář JUNIOR 2025

Facebook

Naše Projekty - Oldtimer

Oldtimer< /

AutoWeek

AutoTablet

Page generated in 0.2798 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál