Servind

Barometr sekundárního trhu: v únoru rostl prodej i ceny

Barometr sekundárního trhu: v únoru rostl prodej i ceny

Ve druhém měsíci letošního roku se na českém trhu prodalo 66 766 ojetých vozů s průměrnou cenou 312 940 Kč. Ta byla o 2,5 % vyšší než o měsíc dříve. Průměrné stáří prodaných ojetin zůstalo 12 let (tj. rok výroby 2013). Vyplývá to z analýzy sekundárního trhu, provedené experty Aures Holdings, největší tuzemské sítě prodejců ojetých vozů AAA Auto a Mototechna.

„Absolutní číslo prodaných aut sice pokleslo o 2,6 % z 68 516 aut, je třeba ovšem zohlednit, že únor je o tři dny kratší měsíc. Takže zatímco v lednu se každý den prodalo 2210 vozů, v únoru to bylo 2384, tedy o 8 % víc. Z toho vyplývá, že i v únoru pokračoval sekundární trh v růstu, stejně jako ceny, které se meziměsíčně zvýšily o 2,5 %,“ říká generální ředitel Aures Holdings Petr Vaněček.

Nafta stále na čele

„Narostl také průměrný kilometrový nájezd prodávaných vozů, a to o 6 %. V únoru mělo průměrné prodané auto na tachometru necelých 153 000 km, stáří 12 let a na svého kupce čekalo v průměru 60 dní, tedy o den méně než v lednu,“ dodává Petr Vaněček.

Mezi prodanými vozy stále vedou motory na naftu s 54,7 % (což je oproti lednu nárůst o 2 %), na benzin mají 40,5 % (+ 1,2 %). Podíl elektromobilů zůstává na stejné úrovni, v únoru se jich prodalo 872 kusů, tedy 1,3 % všech prodaných vozů (v lednu 1,4 %); u hybridů je podíl 1,7 % (1113 ks).

Podíl čínských značek stále marginální

Čínské značky měly na českém sekundárním trhu v únoru podíl 0,2 %, prodalo se 142 kusů, nejvíc značky MG –115 ks. Následovaly Dongfeng s 12, BYD s 5, Great Wall se 4 a Lynk & Co. se 3 kusy. Pro srovnání - na primárním trhu MG v lednu zaregistrovalo 350 nových vozů a Dongfeng 13. „Podíl čínských značek je až na dobře etablované MG zatím ještě naprosto marginální, ale jednotlivé kusy se začínají objevovat i v našich autocentrech. Nabízíme například vozy MG, Dongfeng, BYD, Rising a SWM. Možnosti expanze tamních značek do Evropy bedlivě sledujeme. Čínský trh se stovkami různých modelů začíná být přehřátý, takže export do Evropy bude brzy na pořadu dne,“ říká Petr Vaněček.

Na pořadí nejprodávanějších značek tuzemského sekundárního trhu se meziměsíčně nic nezměnilo. Dominanci udržela domácí značka Škoda, která dokonce výrazně posílila - zatímco v lednu měla mezi ojetinami podíl necelých 20 %, v únoru to bylo už 25,2 % Druhou příčku zaujímá značka Volkswagen (13,2 %), třetí Ford (6,5 %), čtvrtou BMW s 6 % a první pětici uzavírá Mercedes-Benz s 5% podílem.

Stálý zájem o staré vozy Škoda

Pro zajímavost - stále se prodávají i staré a veteránské škodovky – v únoru změnilo majitele 223 felicií, a 80 favoritů, což je skoro dvojnásobek prodeje elektrických enyaqů (46 ks). Prodalo se také 81 Škodovek řady 105/120/130 z osmdesátých let, 63 řady 100/110 ze 70. let a 13 dodávkových Š 1203. „Statisticky to jsou zanedbatelná čísla, ale je zajímavé vidět, že každý den se zobchoduje poměrně dost automobilů starých 30 a víc let. Je vidět, že nostalgie v Česku stále funguje a o veteránské škodovky je stále slušný zájem. Ostatně i v naší nabídce Mototechna Classic máme několik kusů těchto vozů,“ dodává Petr Vaněček.

Co se týče celkového objemu sekundárního trhu, který experti Aures Holdings sledují dlouhodobě, zaznamenal v únoru meziroční nárůst o 4,5 % na celkových 140 928 nabízených (tedy nikoli prodaných) vozů. Mediánová (tedy střední) cena ojetin na trhu pokračovala v sestupné tendenci – oproti lednu 2024 poklesla o 12 % na aktuálních 190 000 Kč.

Datum zveřejnění

05. 03. 2025

Zdroj informací

Aures Holdings

Foto: Aures Holdings

Výběr jazyka

Autoopravář JUNIOR 2025

Facebook

Naše Projekty - Oldtimer

Oldtimer< /

AutoWeek

AutoTablet

Page generated in 0.6665 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál