Mezinárodní federace distributorů automobilových náhradních dílů FIGIEFA vítá obecný přístup nastíněný v Akčním plánu Komise pro automobilový průmysl. Podporujeme všechny návrhy, které zvyšují konkurenceschopnost, odolnost dodavatelského řetězce a čistou mobilitu celého odvětví automobilového průmyslu.
FIGIEFA vítá plán jako první krok a vyzývá k následným opatřením s holistickým přístupem k celému životnímu cyklu vozidla - od vývoje až po konec jeho životnosti. Náš hodnotový řetězec na trhu s náhradními díly je klíčový pro budování důvěry spotřebitelů v souběžný přechod k elektrifikaci a v propojená a automatizovaná vozidla.
Úspěšná implementace akčního plánu se musí zabývat zásadní úlohou dodavatelského řetězce na trhu s náhradními díly při udržování konkurenceschopnosti automobilového průmyslu jako celku a musí být doplněna opatřeními na podporu zásadní role dodavatelského řetězce na trhu s náhradními díly.
FIGIEFA vítá očekávaný přezkum předpisů o emisích CO2 v roce 2025 a naléhavě vyzývá k tomu, aby tento přezkum zaujal technologicky neutrální přístup.
FIGIEFA vítá, že do plánu byla zahrnuta dlouho očekávaná odvětvová legislativa pro přístup k údajům, funkcím a zdrojům ve vozidle. Akt o datech, i když je dobrou iniciativou, sám o sobě nestačí k řešení potřeb nezávislých poskytovatelů služeb, kteří se snaží rozvíjet digitální služby. Je nám líto, že jsme nenalezli konkrétní závazek k legislativnímu návrhu. Pokyny jsou vítané, ale nedostatečné a čekat na posouzení Aktu o datech je skutečně příliš pozdě. Vyzýváme proto Komisi, aby postupovala rychleji.
FIGIEFA vítá kontrolu účelnosti nařízení o blokové výjimce pro motorová vozidla. Tento legislativní nástroj má klíčový význam pro spravedlivou hospodářskou soutěž v automobilovém průmyslu. Je třeba jej udržovat a aktualizovat, aby bylo možné účinněji řešit přetrvávající překážky a vypořádat se s novými výzvami v digitálním prostředí.
Vítáme také oznámení o Evropské alianci pro propojená a autonomní vozidla, do které by FIGIEFA a její členové rádi přispěli, například pokud jde o standardizaci sandboxových prostředí pro integraci služeb třetích stran spolu s příslušnými softwarovými rozhraními zabezpečujícími přístup k požadovaným údajům, funkcím a zdrojům vozidla.
Oceňujeme také myšlenku, kterou navrhla FIGIEFA během tematických dialogů, integrovat požadavky na škálovatelnost a upgradovatelnost do vývoje výpočetní platformy. To bude mít zásadní význam pro údržbu vozidel po celou dobu jejich dvacetileté životnosti a jedná se o oblast, ve které může dodavatelský řetězec na trhu s náhradními díly naplánovat zásadní roli, jakmile dojde k uvedení na trh.
Cílem Akčního plánu je posílit oběhovost dodavatelského řetězce automobilového průmyslu, snížit závislost na surovinách a zvýšit strategickou autonomii a odolnost. Plánu se však nedaří mobilizovat stávající postupy. FIGIEFA vyzývá Komisi, aby posílila repasování v EU. Podpoří to náš místní průmysl, místní infrastrukturu a místní zaměstnanost. Se softwarově definovanými vozidly, novými pohonnými jednotkami a elektromobily roste počet komponent s vysokou hodnotou, které jsou způsobilé k repasování. Tento potenciál zůstává v akčním plánu neprozkoumán a měl by být podpořen také regulačními a finančními opatřeními.
Vítáme uznání důležitosti opravitelnosti baterií pro zajištění důvěry spotřebitelů v bateriová elektrická vozidla. Posoudit informace o opravách a údržbě baterie je zásadní a jakákoli regulační opatření, která to řeší, budou velmi vítána. Vítán je rovněž přístup k informacím o stavu baterie prostřednictvím pasu baterie, ale nezbytná jsou rovněž opatření k řešení práv na přístup k údajům generovaným bateriemi, která umožní nezávislé posouzení kondice baterie a diagnostiku v případě závad, a je třeba se jimi rovněž zabývat.
Podpořili bychom myšlenku standardizačních zásahů do designu baterií v rámci balíčku Battery Booster a navrhli bychom, aby tento balíček zahrnoval rozměr opravitelnosti, který by také přispěl k aspektům oběhovosti při konstrukci baterií. Veřejné prostředky EU by měly být spojeny s požadavky na opravitelnost (např. zamezení gigacastingu). Kromě toho by EU měla upřednostňovat opravitelnost a repasování baterií elektrických vozidel před recyklací, což prodlužuje životnost baterií a jejich původní hodnotu, a tím snižuje závislost na surovinách.
Akční plán oznamuje hodnocení právních předpisů o schvalování typu v roce 2026 se zvláštním zaměřením na zjednodušení. I když plně podporujeme zásady zjednodušení, abychom se vyhnuli administrativní a nákladné zátěži pro podniky v EU, jakákoli případná revize těchto právních předpisů by měla být prováděna pečlivě a měla by odrážet zejména změny technického pokroku, aby byl umožněn např. (kybernetický) bezpečný přístup k vozidlu, údržba softwaru, aktivace dílů a kompletní informace o opravách a údržbě. Zapotřebí jsou také jednodušší a účinnější mechanismy prosazování.
Podporujeme pozornost věnovanou dimenzi dovedností, ale měla by se tak dít v celém dodavatelském řetězci automobilového průmyslu. Vybavení současné a budoucí pracovní síly dovednostmi potřebnými k řešení dopadu automatizace, digitalizace a elektromobility je zásadní, protože tyto trendy také mění požadavky na kvalifikační profil zaměstnanců v sektoru poprodejních služeb.
* * * *
FIGIEFA je i nadále odhodlána aktivně přispívat k provádění Akčního plánu pro automobilový průmysl a spolupracovat s Komisí a spolunormotvůrci na poskytování praktických a perspektivních řešení budou-cích výzev.
Silný Akční plán pro automobilový průmysl, který obstojí i v budoucnu, lze vytvořit pouze prostřednictvím inkluzivní spolupráce, v níž všichni hráči na trhu a spotřebitelé společně utvářejí cestu vpřed. Na tom je plně závislý prosperující evropský automobilový průmysl.
07. 03. 2025
SISA
Foto: FIGIEFA