Škoda Auto se zapojila do projektu Saturnin, jehož cílem je propojit různé výrobce, aby se maximalizovalo využití ocelového odpadu a byla tak podpořena dekarbonizace průmyslu.
Data o plechových odstřižcích z více firem se srovnávají s požadavky jiných výrobců, což usnadňuje opětovné použití materiálu. Zapojení dodavatelů automobilky napomáhá k omezení energeticky náročného zpracování oceli v hutích a uhlíkově neutrální vstupní materiál naplňuje principy oběhového hospodářství.
Druhý život pro ocelové odstřižky
Některé plechové odstřižky, vzniklé při výrobě karoserie, jsou dostatečně velké na to, aby mohly být znovu použity – například boční panely nebo střešní části z vozidel s panoramatickými střešními okny. Projekt Saturnin české společnosti Beneva shromažďuje data o odřezcích plechů od různých firem a spojuje je s potřebami výrobců menších dílů. Opětovným využitím těchto částí se odpad přemění zpět na cennou surovinu, což podporuje dekarbonizaci průmyslu a rozvoj oběhového hospodářství.
Škoda Auto se na projektu podílí dodávkami odstřižků z modelů, jako jsou Octavia, Karoq, Kodiaq a Enyaq, a zároveň zkoumá možnosti opětovného využití dalších komponentů a spolupráce s dodavateli. Zabráněním energeticky náročné recyklace v ocelárnách se tímto přístupem šetří energie, snižují emise skleníkových plynů, a nový vstupní materiál je navíc uhlíkově neutrální.
Udržitelný rozvoj jako součást aktivit společnosti Škoda Auto
„Konvenční výroba oceli ve slévárnách zůstává energeticky velmi náročná. Proto neustále zkoumáme inovativní způsoby, jak snížit CO₂ v celém hodnotovém řetězci. Využití odstřižků plechu a efektivní zpracování nespotřebovaného materiálu má značný potenciál, který je zcela v souladu s principy oběhového hospodářství vyvíjenými a uplatňovanými společností Škoda Auto. Dalším příkladem aplikace těchto principů je náš projekt Curiosity Fuel, představený v loňském roce, kdy používáme slupky z kávových zrn, které by jinak byly určeny do odpadu, k činění kůže pro sedadla vozů Škoda,“ řekl člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Výrobu a logistiku Andreas Dick.
24. 03. 2025
Škoda Auto
Foto: Škoda Auto