I zbrusu nová auta, která právě opustila prodejnu, mohou mít výrobní vady, jež ohrožují bezpečnost svých řidičů a cestujících, ale i jejich okolí. Přestože se tyto problémy mohou projevit až postupem času, výrobci jsou ze zákona povinni svolat vozidla, kterých se týkají, a to k okamžité opravě.
Řada řidičů nicméně na tyto výzvy nereaguje, a na silnicích tak zůstává značný počet automobilů s neopravenými defekty. Odborníci ze společnosti carVertical proto provedli studii, jejímž cílem bylo zjistit, ve kterých zemích je riziko koupě ojetého vozu s neřešenými problémy tohoto typu nejvyšší.
Studie společnosti analyzovala přehledy historie vozidel, která si uživatelé portálu zakoupili v období od ledna 2023 do září 2024, a vyčíslila podíl těch, které obsahovaly údaje o svolávacích akcích. Data společnosti zároveň umožnila určit, zda byla svolávací akce vyřešena, nevyřešena či zda její výsledek zůstává neznámý.
Proč jsou některé modely svolávány k opravám?
Svolávací akce jsou v automobilovém odvětví běžným jevem, který se týká všech značek. Mezi nejčastější příčiny patří airbagy, bezpečnostní pásy, brzdy či elektrické rozvody. Většina výrobních vad se řadí mezi drobné, některé z nich však mohou představovat závažné bezpečnostní riziko, kvůli němuž se nedoporučuje dotčené vozidlo používat dokud nebude sjednána náprava.
„S tím, jak se automobily postupně čím dál více modernizují a obsahují více elektronických komponentů, narůstá i četnost svolávacích akcí. Naštěstí je většina chyb řešitelná v rámci pravidelných prohlídek a řidiči tak nejsou zbytečně obtěžováni,“ uvádí Matas Buzelis, odborník na automobilový trh ze společnosti carVertical.
Některé výrobní vady však mohou mít fatální důsledky. V roce 2013 proletěla světem zpráva o závadách airbagů z produkce japonské společnosti Takata, což způsobilo závažné bezpečnostní problémy u milionů vozidel. Automobilky okamžitě svolaly všechny vozy s airbagy od společnosti Takata, ale navzdory těmto opatřením došlo ke smrtelným nehodám a závažným zraněním. Navíc se i po deseti letech stále lze na trhu s ojetými vozidly setkat s automobily, které jsou vybaveny těmito vadnými airbagy.
V ČR jsou svolávací akce méně časté než v ostatních zemích
Mezi vozidly, která byla v Česku prověřována prostřednictvím platformy carVertical, byla minimálně jednou svolána k opravě pouhá 4 % z nich. To nás umisťuje na 23. místo z 26 zemí zahrnutých ve studii. U přibližně 28,5 % z těchto vozidel byl problém vyřešen, většina však dále jezdí po silnicích s neopravenými závadami nebo bez bližších informací o jejich stavu.
„Při koupi ojetého automobilu je zásadní prověřit, zda jeho výrobce v minulosti nevydal svolávací výzvu, a pokud ano, pak i to, zda byl problém, jehož se týkala, vyřešen. Opomíjení svozu především ohrožuje bezpečnost vozidla, ale může rovněž časem vést k mechanickým závadám,“ vysvětluje Buzelis.
Nejčastěji se svolávají auta z jihoevropských států
Mezi zeměmi zahrnutými do studie měly největší podíl svolaných vozidel Portugalsko (18,2 %) a Řecko (17,6 %), Španělsko (14,5 %), Bulharsko (13,9 %) a Německo (11,5 %). Nejnižší počet svolávacích akcí byl zjištěn ve Velké Británii (3,1 %), Belgii (3,1 %) a ve Spojených státech (3,2 %).
Počet automobilů, u nichž byly příčiny svolávací akce vyřešeny, se však v těchto zemích liší. V Portugalsku zareagovalo na výzvu pouhých 38 % řidičů, zatímco v Řecku 50,2 %, ve Španělsku 42,2 %, v Bulharsku 42,6 % a v Německu 48,5 % majitelů. Tyto výsledky ukazují, že řada řidičů bere výrobní vady na lehkou váhu a nepovažuje jejich řešení za prioritu.
Vzhledem k vysokému poměru nevyřešených výrobních vad a stále se zvyšující technologické náročnosti je pro zákazníky klíčové, aby se při koupi automobilu o toto téma sami proaktivně zajímali. Měli by proto využít online databáze k prověření proběhlých svolávacích akcí, zkontrolovat provedené opravy a ujistit se u výrobce i autorizovaného servisu, že je vůz bezpečný.
25. 03. 2025
carVertical
Ilustrační foto: Newspress