Řada řidičů i firem přemýšlí nejen nad tím, kdy přezout, ale také jestli místo klasiky nepřejít na celoroční pneumatiky případně i zda nevyužít pokročilé technologie umožňující dojezd i po ztrátě tlaku. Jaké se nabízejí možnosti?
Kdy je ta pravá doba na přezutí
Přezutí na letní pneumatiky se vyplatí, jakmile teploty trvale přesáhnou 7 °C, což obvykle nastává koncem března nebo v dubnu. Lepší je počkat na duben, aby řidiče nezaskočily nečekané jarní mrazíky. Ale neotálejte až do pozdního jara, protože zimní pneumatiky se při teplotě nad 10 - 12 °C rychleji opotřebovávají a zhoršují se jejich vlastnosti.
Jakým chybám při přezouvání se vyhnout
Zhruba po týdnu od přezutí je dobré zkontrolovat tlak, zda jsou všechny pneumatiky nahuštěny podle doporučení pro dané vozidlo. Nevyplatí se nechávat staré ventilky. Ty se mohou s věkem opotřebovat a způsobovat úniky vzduchu – při každé výměně pneumatik je lepší dát nové. Pokud si výměnu kompletních kol i s pneumatikami zajišťujete sami, lze doporučit nechat pneumatiky vždy před obutím na vozidlo převážit v pneuservisu. I nepatrná nevyváženost totiž může vést k vibracím a nerovnoměrnému opotřebení pneumatik, což zkracuje jejich životnost.
Vyplatí se celoroční pneumatiky?
Mohou se vyplatit pokud jezdíte jenom po Praze či Brně a blízkém okolí. Sněhu se ve velkém městě příliš bát nemusíte a alespoň ušetříte za přezouvání každého půl roku. Pokud ale máte větší nájezd, jezdíte častěji po dálnici nebo občas zamíříte na hory, dejte spíše přednost klasice. Celoroční gumy například nemají takovou přilnavost jako klasické zimní, víc hrozí, že dojde k prokluzu kol a ani v létě na nich nečeká dokonalý jízdní zážitek. Jde prostě o určitý kompromis.
Hloubka dezénu: zákon versus realita
Legislativa stanovuje minimální hloubku dezénu 1,6 mm pro letní a 4 mm pro zimní pneumatiky. Ale pozor, například už při 2 mm se u letních pneumatik může zhoršovat přilnavost na mokru a brzdná dráha se prodlužuje až o několik metrů. Při hodnocení stavu pneumatiky se nesoustřeďte jen na dezén: ten může být ještě v pořádku, ale pokud má guma sjeté hrany nebo je jinak poškozená, nastal čas na výměnu.
Jak jezdit, aby pneumatiky vydržely co nejdéle
Plynulé rozjezdy, citlivé brzdění a plynulé průjezdy zatáčkami minimalizují opotřebení pneumatik. Agresivní jízda nejen zkracuje jejich životnost, ale také může vést k nerovnoměrnému sjíždění. Například časté prudké rozjezdy způsobují vyšší opotřebení v oblasti běhounu, což může vést k nevyvážené jízdě a vibracím. Přední pneumatiky se zpravidla sjíždějí rychleji kvůli zatáčení a brzdění. Proto je můžete každých 10 000 km prohazovat mezi nápravami, to prodlouží jejich životnost a zajistí stabilnější jízdní vlastnosti.
Kontrolujte často tlak
Podhuštěné pneumatiky zvyšují valivý odpor, což vede k vyšší spotřebě paliva – až o 5 % – a rychlejšímu opotřebení dezénu. Naopak přehuštěné pneumatiky zhoršují přilnavost a mohou způsobit nerovnoměrné opotřebení středu běhounu.
Správné skladování
Dokonalé skladování neovlivňující negativně životnost pneumatik by mělo být zaručené v pneuservisu. Pokud majitel auta či firma zvolí skladování ve vlastních prostorách musí dodržet určitá pravidla. Pokud jsou pneumatiky na kolech, skladují se zavěšené nebo položené na sobě. Samostatné pneumatiky bez kol je ideální skladovat ve vertikální poloze a občas je pootočit. Nevhodné skladování – například na slunci, v blízkosti chemikálií nebo při vysoké vlhkosti – může způsobit ztvrdnutí směsi a popraskání či deformaci pneumatiky.
Výběr nových pneumatik: nekupujte podle ceny
Nejde o to, že by levné pneumatiky z internetu byly nutně méně bezpečné než dražší značky. Mohou mít horší přilnavost, delší brzdnou dráhu a kratší životnost. Ale hlavní rozdíl spočívá v komfortu jízdy – pokud jezdíte hodně po dálnici, vyplatí se investovat víc pro pohodlnější a tišší jízdu. Při snaze za pneumatiky ušetřit je třeba dát pozor, aby majitel vozu nakonec nezaplatil o mnoho víc za palivo, protože kvalitnější pneumatiky díky nižšímu valivému odporu zajistí nižší spotřebu. Pečlivě si při výběru pneumatiky prostudujte její štítek - tam se najdou všechny důležité informace.
Co umějí chytré pneumatiky?
S rozvojem digitalizace aut se pneumatiky stávají stále sofistikovanější součástí vozidel a u firem i fleet managementu. Moderní TPMS systémy a integrované senzory umožňují nejen monitorovat tlak, ale i teplotu, hloubku dezénu a mechanické namáhání pneumatik v reálném čase. To se vyplatí nejen řidičům, ale i firmám, které mohou zavedením těchto systémů dosáhnout díky včasným opravám a udržování optimálního tlaku nemalé úspory paliva, prodloužení životnosti pneumatik a mohou předejít zbytečným prostojům při defektech.
U prémiových značek se můžete setkat s technologií RFT. Jde o pneumatiky, které po píchnutí umožňují dojezd 50 -8 0 km. Nabízí se i technologie samoopravných gum vycházející z principu samozacelující směsi, která dokáže utěsnit malé defekty.
Společnost Business Lease působí na českém trhu od roku 1996, kdy se zde stala průkopníkem operativního leasingu. Do Business Lease Group s hlavní kanceláří v Praze vedle České republiky spadá Slovensko, Polsko, Maďarsko a Rumunsko. Business Lease se nyní stará o 11 800 firemních vozidel.
26. 03. 2025
Business Lease
Foto: Business Lease