Za rok 2024 dosáhla celková spotřeba pohonných hmot 8,755 miliardy litrů (7 183 000 tun), tj. o 4,3 % více než v roce 2023 (index 104,3 %). Rozhodující podíl tvoří motorová nafta (75 %) a je 3x vyšší oproti automobilovému benzinu.
U automobilových benzinů za hodnocené období 2024 stoupla spotřeba na 2,383 miliardy litrů (1 799 000 tun), tj. v meziročním srovnání o 7, 2 % (index 107,2 %). U motorové nafty za hodnocené období 2024 vzrostla spotřeba na 6,372 miliardy litrů (5 384 000 tun), tj. nárůst v meziročním srovnání o 3,4 % (index 103,4 %). Spotřeba pohonných hmot za rok 2024 (8,7 miliardy litrů) překročila předkovidovou úroveň r. 2019 (8,1 miliardy litrů) o 7 %. Proti roku 2020 se pak spotřeba pohonných hmot zvýšila o 1,1 miliardy litrů.
Nejvyšší nárůst v průběhu roku 2024 pak byl u automobilových benzinů především ve 2. pololetí, a to v rozsahu od 3 % (září) do 19 % (prosinec), v letních měsících byl nárůst od 5 do 7 %.
U motorové nafty byl největší nárůst také v dubnu (+11 %) a ve 2. pololetí 2024 byly měsíční nárůsty od 5 do 9 %. Hlavním důvodem byl vývoj ekonomiky i pokles domácí spotřeby z důvodů vysokých cen energií v souvislosti s energetickou krizí, inflace doprovázená nárůstem cen potravin, dalšího zboží a služeb, a také poklesem kupní síly. Pozitivním faktorem pro růst poptávky u pohonných hmot byl pokles cen ve 2. pololetí 2024 v porovnání se stejným obdobím roku 2023.
Vzhledem k pokračování válečného konfliktu na Ukrajině panovaly v roce 2024 určité obavy motoristů z nedostatku pohonných hmot a ropy. Tyto obavy se v průběhu roku 2024 nenaplnily. V průběhu roku spotřebu pohonných hmot dál pozitivně ovlivňovalo složení vozového parku s dominancí kapalných pohonných hmot, tranzitní kamionová doprava při nízké ceně v ČR v rámci 27 zemí EU a zahraniční turistika včetně příhraniční. Na vyšší nárůst poptávky naopak negativně působily inflace, vysoké náklady domácností na energie, bydlení a růst cen potravin.
Také spotřebu motorové nafty ovlivňovala stagnace nebo jen mírný nárůst výkonů v řadě odvětví náročných na spotřebu nafty, výkonů veřejné nákladní dopravy nebo mírný růst průmyslové výroby Proexportní česká ekonomika a negativní vývoj ekonomiky Německa se promítnul do nižšího růstu poptávky u motorové nafty. Nárůst spotřeby za rok 2024 po pohonných hmotách úzce koresponduje s poklesem výkonnosti ekonomiky a s makroekonomickým ukazatelem HDP, který za rok 2024 vykázal hodnotu pouze + 1 %. Vývoj HDP ovlivňuje spotřebu nafty z 80 %.
AUTOMOBILOVÉ BENZINY
Celkový objem dodávek automobilových benzinů na trh ČR za rok 2024 dosáhl 2,383 miliardy litrů (tj. 1 799 000 tun). Proti stejnému období roku 2023 (2,224 miliardy litrů, tj. 1 679 000 tun) vykázaly nárůst o 7,2 % (index 107,2 %). Srovnáním spotřeby s nekovidovým rokem 2019 (2,140 miliardy litrů) byla spotřeba automobilových benzinů za rok 2024 překročena o 11,4 %, (index 111,4 %). Z údajů roku 2024 dosahuje průměrná měsíční spotřeba automobilových benzinů v ČR 199 milionu litrů.
Obavy z nedostatku pohonných hmot vlivem válečného konfliktu na Ukrajině se neprojevily. Především je nutné zdůraznit další rozhodující vlivy, které vedly v jarním, letním a podzimním období k růstu poptávky. Pokles ceny automobilových benzinů ve 2. pololetí 2024, rostoucí domácí poptávka v rámci individuální motorizace, vyšší zájem zahraničních turistů byl i v letních měsících, celoroční příhraniční turistika ovlivněná nižší cenou automobilového benzinu v ČR v rámci 27 zemí EU. Vliv alternativních pohonů, elektromobilů a hybridních modelů a vodíku na spotřebu pohonných hmot je zatím velmi malý.
Od ledna 2024 byl v ČR celoplošně zahájen prodej automobilového benzinu v kvalitě E 10, který přispívá k plnění cílů v oblasti snižování emisí CO2 v dopravě. Pro starší vozový park byla ponechána ještě nabídka v kvalitě E5. Výrobci a trh čerpacích stanic tuto změnu zvládnul.
MOTOROVÁ NAFTA
Celkový objem dodávek motorové nafty na trh ČR za rok 2024 dosáhl 6,372 miliardy litrů (tj. 5 384 000 tun). Proti stejnému období roku 2023 (6,160 miliardy litrů, tj. 5 205 000 tun) stoupla spotřeba o 3,4 % (meziroční index 103,4 %). Spotřeba nafty za r. 2024 byla vyšší než v nekovidovém roce 2019, a to o 7,2 %. Proti roku 2020 pak stoupla spotřeba motorové nafty o 710 milionů litrů. Z údajů za rok 2024 dosáhla průměrná měsíční spotřeba motorové nafty v ČR 531 milionů litrů.
Vývoj spotřeby motorové nafty v roce 2024 byl poznamenán především malým nárůstem výkonnosti ekonomiky (+1 % HDP). Vývoj ukazatele HDP má přitom 80% vliv na spotřebu nafty. Ta v roce 2024 byla ovlivněna vývojem německé ekonomiky, nižší domácí spotřebou, poklesem přepravních výkonů, omezení v průmyslové výrobě, stavebnictví a dalších odvětvích náročných na spotřebu nafty. Třetí nejlevnější nafta v ČR v rámci 27 zemí EU v roce 2024 pozitivně ovlivnila poptávku mezinárodní kamionové dopravy a příhraniční turistiky.
Komentář k vývoji spotřeby
Opět se potvrdilo, že rozhodujícím faktorem pro vývoj spotřeby pohonných hmot je vývoj ekonomiky, a potřeba mobility jak u osobní individuální dopravy, veřejné dopravy osob, tak v řadě průmyslových odvětví, stavebnictví, zemědělství veřejné nákladní dopravy tedy odvětví náročných na spotřebu motorové nafty.
* Při malém nárůstu HDP +1 % a i při snížení ceny motorové nafty v roce 2024 se zvýšila spotřeba nafty jen o 3 %, u autobenzínu o 7 %.
* Z celkové spotřeby pohonných hmot dosáhla motorová nafta 75 %, automobilové benziny 25 %.
* Spotřeba nafty je nejvyšší za posledních 5 let, v roce 2024 dosáhla 6,372 miliardy litr
I v dalším období nadále se ovšem bez pohonných hmot neobejdeme, jsou stále strategickou komoditou. Proto i v letošním roce je prioritou zajištovat dostatek zdrojů, plynule zásobovat celý trh ČR kvalitními pohonnými hmotami a plnit reálné ekologické cíle. Fakt převahy spalovacích motorů na benzin a naftu staví náš petrolejářský obor v současnosti i do budoucna stále na strategickou pozici. Proto pro náš obor je a vždy bude vysokou prioritu bezpečnost zdrojů, výroby, spolehlivá distribuce a dostatek kvalitních pohonných hmot, kde pokračujeme ve snižování uhlíkové stopy např. nasazováním HVO (hydrogenované rostlinné oleje) z odpadních a dalších surovin k udržení vznětových motorů na trhu jako alternativu k motorové naftě do veřejné sítě čerpacích stanic. Do nabídky patří rozšiřování alternativních paliv především v budování dobíjecích stanic pro elektromobily a plniček CNG (bio) a LNG (bio). Byly otevřeny i nové vodíkové stanice.
I při současné složité geopolitické situaci v Evropě a válečnému konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou zajišťujeme plynulé zásobování trhu pohonnými látkami a disponujeme dostatečným objemem zásob, včetně strategických i spolehlivou logistikou zásobování čerpacích stanic a celého trhu z tuzemských zdrojů i dovozem.
Intenzifikovaná ropovodní trasa TAL je již plně funkční a po dokončení všech provozně bezpečnostních testů a získání certifikátů na ropovodu TAL umožní čerpat potřebné množství ropy tímto ropovodem pro rafinerie v ČR při vyřazení ropovodu Družba. IKL je plně funkční již delší dobu a podle nasmlouvaných kontraktů čerpá neruské ropy pro rafinerii Kralupy.
26. 03. 2025
Vypracoval: Václav Loula, ČAPPO
Ilustrační foto: automedien-portal / Tamoil