Servind

Elektromobily spolehlivější než auta se spalovacími motory

Elektromobily spolehlivější než auta se spalovacími motory

Německý autoklub ADAC v roce 2024 zaznamenal víc než 3,6 milionu nasazení svých „žlutých andělů“, což byl další nárůst ve srovnání s rokem 2023. Počet řešených poruch u elektromobilů vzrostl o 46 % na 43 678 zásahů, což bylo dáno díky jejich rostoucím počtem, ale stále jich není tolik v provozu jako počet provozovaných vozidel se spalovacími motory (97 %).

S prudkým nárůstem počtu elektromobilů na silnicích se jejich datová situace ve statistice poruch ADAC zlepšuje. Ukazuje se, že elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory stejné věkové skupiny. Ve vozidlech starých dva až čtyři roky trpí spalovací motory 2,5x častěji poruchami než elektromobily. Poruchovost spalovacích motorů v roce poruchy 2024 byla 9,4 poruchy na 1000 vozidel, zatímco u elektromobilů to bylo pouze 3,8.

V aktuální statistice za rok 2025 autoklub analyzuje data poruch 159 modelových řad. Několik modelů Toyota, které byly v minulosti považovány za spolehlivé, se ukázalo jako zvláště náchylné k poruchám. Modelem s nejvyšší poruchovostí je Toyota C-HR, poprvé registrovaná v roce 2020, s 63,1 poruchami na 1000 vozidel. Také další modely Toyoty trpí problémy se spolehlivostí (RAV4, Yaris a Yaris Cross), často kvůli problémům se startovací baterií. Toyota na to již zareagovala představením nových výkonnějších baterií.

Mezi dva roky starými vozidly si v aktuálním hodnocení vedly nejlépe dva se spalovacími motory Mini (0,3) a Audi A4 (0,4). Nejlepším elektromobilem se stala Tesla Model 3 (0,5). Celkem 12 modelů mělo poruchový index nižší než 1. Kromě modelů Toyoty (Yaris Cross 40.0; Yaris 29.2; C-HR 16.4; RAV4 18.4) se negativně vyjímal také elektromobil. Podle ADAC je vysoká náchylnost k poruchám u Hyundaie Ioniq 5 způsobená problémy s integrovanou řídicí jednotkou nabíjení ICCU (22.4), která vedla i ke svolávací akci Spolkového úřadu pro motorovou dopravu KBA.

Nejvíc problémů už léta dělá startovací baterie: například v roce 2015 bylo 35,7 % poruch způsobeno 12 V baterií. Na vrcholu pandemie koronaviru v roce 2020 vyskočila frekvence poruch baterií na 46,3 %, protože auta často nejezdila nebo jezdila jen velmi málo. Baterie během provozu trpí méně opotřebením než když se nepoužívá. V aktuálně hodnoceném roce 2024 bylo 44,9 % poruch způsobeno vybitou baterií. To znamená, že slabá nebo vadná baterie vozidla je a stále je nejčastější příčinou poruch ve srovnání se všemi skupinami součástí. Pokud rozlišujete mezi typy pohonu, tak u elektromobilů je procentuální podíl 12 V baterie na poruchovosti vyšší, a to 50,5 % oproti autům se spalovacím motorem (44,6 %). U dvou až čtyřletých vozidel je však poruchovost o 2,3 poruchy na 1000 vozidel vyšší u spalovacích motorů (4,0) než u elektromobilů (1,7). Důvodem je podle ADAC celkově nižší náchylnost k poruchám elektromobilů spojená s nižším výskytem poruch dalších komponent.

Druhou nejčastější příčinou poruch jsou problémy s motorem nebo s elektronikou motoru (22,1 %). U spalovacího motoru jsou to vstřikování a zapalování, v elektromobilu je to vysokonapěťový systém. Daleko pozadu jsou poruchy související se startérem, generátorem, elektrickým systémem nebo osvětlením (10,6 %). Následují defekty pneumatik (8,8 %) a zamykacích systémů (6,9 %).

Nejspolehlivější

Miniauta: Dacia Spring, Suzuki Ignis a Toyota Aygo

Malé vozy: Audi A1, BMW i3, Dacia Sandero, Hyundai Kona, Mazda 2 a CX3, Opel Crossland, Renault Zoe a Seat Arona

Nižší střední: Audi A3, Q2 a Q3, BMW řada 1, řada 2 a X2, Cupra Born a Formentor

Střední třída: Audi A4, A5, Q4 e-tron a Q5, BMW řada 3, řada 4 a X3 a Mercedes-Benz třída C a GLB

Vyšší střední třída: Audi A6, BMW řada 5 a X5, Mercedes-Benz GLE a Volkswagen Arteon

Minivany: Mercedes-Benz Sprinter

Nejhorší

Miniauta: -

Malé vozy: Opel Meriva (2016-2017), Toyota Yaris (2021-2022) a Toyota Yaris Cross (2022)

Nižší střední: Opel Zafira (2015), Renault Scénic (2015, 2018-2019) a Mégane (2016), Toyota C-HR (2018-2022), Mazda 3 a CX-30 a Ford Kuga (2021)

Střední třída: Opel Insignia (2015-2018, 2023), Toyota RAV4 (2017-2022), Ford S-Max (2016-2018) a Hyundai Ioniq 5 (2022)

Vyšší střední třída: -

Minivany: Renault Master (2019-2020), Fiat Ducato (2015-2017, 2019-2021) a Ford Transit (2015)

Datum zveřejnění

10. 04. 2025

Zdroj informací

ADAC

Foto:  ADAC / Willfried Wulff

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

Naše Projekty - Oldtimer

Oldtimer< /

AutoWeek

AutoTablet

Page generated in 0.305 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál