S tím, jak Evropská unie urychluje svůj přechod ke klimaticky neutrální silniční dopravě, Asociace evropských výrobců automobilů ACEA a Eurelectric společně vyzývají zákonodárce, aby upřednostnili připravenost sítě pro nabíjecí infrastrukturu pro těžká nákladní vozidla (HDV).
Cíl snížení emisí CO2 pro těžká nákladní vozidla vyžaduje zásadní náběh nákladních vozidel a autobusů s nulovými emisemi do roku 2030, přičemž až jedna třetina nových registrací budou muset být vozidla s nulovými emisemi (ZEV). Rozmístění dobíjecí infrastruktury vhodné pro těžká nákladní vozidla, zejména podél koridorů TEN-T a v klíčových městských aglomeracích a zázemí logistických společností, je však brzděno omezeními energetické sítě, zdlouhavými povolovacími postupy a regulačními překážkami.
V novém společném dokumentu ACEA a Eurelectric zdůrazňují kritickou roli provozovatelů distribučních soustav (DSO) a požadují předvídavý, poptávkově orientovaný přístup k investicím do sítě.
„Vhodná nabíjecí síť pro těžká nákladní vozidla je nezbytná pro dekarbonizaci silniční dopravy. Ale bez sítě připravené na budoucnost k tomuto přechodu prostě nedojde. Potřebujeme, aby byly vytvořeny vhodné podmínky pro zajištění účinného a efektivního přechodu k bezemisní silniční dopravě napříč naším kontinentem,“ řekl ředitel ACEA pro užitková vozidla Thomas Fabian.
Společný dokument ACEA a Eurelectric nastiňuje několik klíčových politických doporučení, včetně zvýšené transparentnosti prostřednictvím harmonizovaných map kapacity sítě, zjednodušených povolovacích procesů, předběžných investic a flexibilních modelů připojení. Zdůrazňuje také potřebu umožnit megawattové nabíjení (MCS) a zajistit, aby ceny elektřiny podporovaly konkurenceschopnost nákladních vozidel a autobusů s nulovými emisemi.
ACEA a Eurelectric naléhají na instituce EU a členské státy, aby vytvořily nezbytnou páteř pro budoucnost dekarbonizované silniční dopravy v Evropě.
15. 04. 2025
ACEA
Foto: Daimler Trucks