Použití e-kompresoru přispívá k většímu komfortu při využívání klimatizace ve vozidle. Pomocí jednoduchého dálkového ovládání lze nově přehřátý interiér vozidla ochladit na požadovanou teplotu ještě před zahájením jízdy. Ke kompresi chladiva se zde využívá spirálový kompresor s vysokonapěťovým elektrickým pohonem.
Proč tedy e-kompresory?
- Ultrarychlé nabíjení akumulátoru elektrifikovaného vozidla, maximální zvýšení výkonu chlazení a současné chlazení kabiny a akumulátoru.
- Velké elektromobily a pick-upy s dodatečnými požadavky na chlazení.
- Trendy elektrifikace tlačí na rychlý přechod k 800V systémům a vyšší kapacitě elektronického sběru dat.
Hlavní vlastnosti při použití e-kompresorů
- Hmotnost kompresoru je nižší o 20 %.
- Snížení objemu o 20 % při zachování stejného výkonu.
- Pro provoz kompresoru je potřeba napětí 200 V DC nebo vyšší.
- Kompresor se točí otáčkami 7500/min bez ohledu na otáčky motoru.
- Vysoké provozní otáčky kompresoru umožňují snížit množství chladiva vypouštěného při JEDNÉ otáčce, což zvyšuje účinnost a snižuje hluk a vibrace.
- Elektrické kompresory pro systémy klimatizace nejsou závislé na otáčkách motoru, což vede ke snížení spotřeby paliva a emisí.
- Vysokonapěťové kompresory jsou umístěny na stejném místě jako klasické kompresory.
- Sestava kompresoru se skládá ze spirály, bezkomutátorového motoru, invertoru, odlučovače oleje a hřídele.
- Motor kompresoru s příslušenstvím využívá jako zdroj energie vysokonapěťový akumulátor 200 V – motor je udržován v cílových otáčkách invertorem klimatizace.
- VALEO EDC je modulární systém využívající různé technické obory, včetně elektroniky, softwaru, motoru a komprese chladiva.
Vysokonapěťový kompresor vs konvenční kompresor
- Ve vozidle se spalovacím motorem je motor nezbytný pro systém vytápění a chlazení.
- Pro chlazení vstupuje vzduch z ventilátoru do výparníku, kde jej chladivo ochlazuje. Kompresor, který je poháněn motorem, pak stlačuje chladivo vystupující z výparníku.
- K ohřevu vzduchu se teplo generované motorem přenáší do chladicí kapaliny. Tato teplá chladicí kapalina pak vstupuje do topení, které ohřívá vzduch vháněný do kabiny.
Motor tak má zásadní význam při vytápění i chlazení kabiny vozidla.
- U hybridů nebo elektromobilů bez spalovacího motoru jím není kompresor poháněn.
- Kompresor klimatizace pohání bezkomutátorový stejnosměrný elektromotor.
- Namísto motoru chladivo ohřívá ohřívač s kladným teplotním koeficientem nebo alternativně tepelné čerpadlo.
- S výjimkou těchto komponent je zbytek systému klimatizace stejný jako u vozidla se spalovacím motorem.
Diagnostika a opravy
Při práci s vysokonapěťovými kompresory je klíčová bezpečnost. Nemůžete pracovat na kompresoru, který je napájen napětím od 200 V do 400 V.
Pro vaši bezpečnost musíte použít:
- Izolovanou bezpečnostní obuv.
- Schválené izolované rukavice.
- Schválenou ochranu očí.
- Schválené nářadí pro vysoké napětí.
Pro výměnu:
- Vyjmutím hlavní pojistky se ujistěte, že je hlavní akumulátor odpojen od elektrického systému vozidla.
- Přepněte odpojovač akumulátoru nebo zařízení do polohy OFF.
- Nechte vozidlo 15 až 20 minut, aby se vybily kondenzátory měniče.
- Odpojte vysokonapěťový konektor klimatizace. Jako bezpečnostní opatření konektor izolujte, abyste se jej nedotkli.
- K odsátí veškerého chladiva z okruhu použijte plničku klimatizace.
Vyměňte kompresor za nový.
Zkontrolujte izolační odpor elektrického kompresoru:
- Pokud dojde k poruše vysokonapěťového zařízení, proveďte kontrolu izolačního odporu.
- Zařízení, které se používá při testování:
- Pracovní postup měření izolačního odporu:
Počkejte 30 sekund, dokud se hodnota neustálí.
- Vlastnosti oleje vysokonapěťového kompresoru:
Valeo Service, součást skupiny Valeo Group, je celosvětový specialista na automobilový trh s náhradními díly. Naší první prioritou je péče o vás a vozidla vašich zákazníků (osobní i užitková) dlouho poté, co opustí výrobní halu.
21. 05. 2025
Valeo
Foto: Valeo