První polovina roku 2025 se ukázala pro trh s užitkovými vozidly v EU jako náročná, jelikož se vyznačovala výrazným poklesem registrací na klíčových trzích, a to uprostřed již tak náročné ekonomické situace. Podíl elektricky nabíjených vozidel se sice zvýšil, ale růstová trajektorie stále není dostatečně rychlá, protože jejich vstup na trh je i nadále brzděn absencí základních podpůrných podmínek.
Registrace nových lehkých užitkových vozidel v EU klesly o 13,2 %, přičemž k poklesu přispěly tři největší trhy. Nejprudší pokles zaznamenalo Německo s poklesem o 14,7 % následované Francií (-12 %) a Itálií (-11,7 %). Jen Španělsko zaznamenalo nárůst registrací, a to o 11,2 %.
Registrace nových nákladních vozidel v EU také významně klesly o 15,4 % na celkem 155 367 vozidel. Tento pokles byl způsoben 14,5% poklesem registrací těžkých nákladních vozidel a 20% poklesem registrací středních nákladních vozidel, přičemž Německo (-27,5 %), Francie (18,8 %), Španělsko (-13,6 %) a Itálie (-13,3 %) zaznamenaly dvouciferný pokles.
I když pomalejším tempem, poptávka po nových autobusech v EU ve srovnání s první polovinou roku 2025 klesla na celkem 18 123 vozidel. Mezi hlavními trhy zaznamenala prudký pokles Itálie (-24,5 %), následovaná Španělskem (-10,7 %), Francií (-8 %) a Německem (-3,2 %). Na druhou stranu trhy jako Švédsko (+222,4 %) a Belgie (+76,7 %) zaznamenaly výrazný růst.
Nová užitková vozidla podle zdroje pohonu
V první polovině roku 2025 zůstala nafta preferovanou volbou pro kupující nových lehkých užitkových vozidel v EU. Registrace však klesly o 15,6 % na 598 001 vozidel. Podíl na trhu 82 % znamená pokles z 84,3 % v první polovině roku 2024. Registrace modelů na benzin poklesly o 29,8 %, což představuje 4,9% podíl. Elektricky nabíjené dodávky dosáhly podílu na trhu 9,5 %, což představuje velký nárůst proti 5,8 % ve stejném období loňského roku. Registrace hybridních dodávek vzrostly o 7,1 %, přičemž jejich podíl na trhu činí pouze 2,6 %.
Nafta si v první polovině roku 2025 udržela dominanci na trhu s nákladními vozidly. Nákladní vozidla s motory na naftu tvořila 93,6 % nově registrovaných vozidel v EU, a to i přes 15,4% pokles objemu prodeje oproti první polovině roku 2024. Elektricky poháněná nákladní vozidla nyní mají podíl na trhu 3,6 % oproti 2,1 % v loňském roce. Nizozemsko vedlo tuto expanzi s růstem o 187,6 % v první polovině roku 2025 a představuje téměř pětinu registrací elektricky nabíjecích nákladních vozidel v EU.
Podíl registrací elektricky poháněných autobusů se v EU zvýšil z 16,4 % v první polovině roku 2024 na 21,6 %. Největší trh co do objemu Německo zaznamenal působivý růst o 105,2 %, zatímco Belgie zaznamenala druhý největší počet registrací - 523 elektrických autobusů ve srovnání se 110 v roce 2024. Registrace hybridních autobusů zaznamenaly dvouciferný pokles o 35,5 %, což představuje 6,9 % trhu. Registrace autobusů na naftu klesly o 6,7 % a drží si 64,7% podíl na trhu oproti 66,2 % ve stejném období loňského roku.
1.08. 2025
ACEA
Grafy: ACEA