Skupina největších evropských logistických, dopravních a energetických společností, jako jsou Pepsico, Nestlé, IKEA a EDF, naléhavě žádá Evropskou komisi, aby stanovila závazné cíle nulových emisí pro velké přepravce a kupující dopravních služeb. Mezi signatáři jsou někteří z největších hráčů v oblasti nákladní dopravy a logistiky, což dokazuje, že tyto společnosti jsou připraveny vést přechod na klimaticky neutrální Evropu se správnou politickou podporou.
Dopis adresovaný předsedkyni Ursule von der Leyenové a komisaři pro dopravu Tzitzikostasovi požaduje přijmout do konce roku 2025 nařízení, které by zajistilo, že firemní vozové parky v sektoru těžkých nákladních vozidel přejdou na vozidla s nulovými emisemi. V tomto dopise společnosti zdůrazňují, že závazné cíle by podpořily logistické společnosti v jejich přechodu na nákladní vozidla s nulovými emisemi. To by zvýšilo jistotu pro evropský průmysl, aby dál investoval do rozvoje nabíjecí infrastruktury a elektrických sítí a zároveň by se zachovalo vedoucí postavení a konkurenceschopnost Evropy v oblasti nákladních vozidel s nulovými emisemi, přilákalo by pracovní místa a investice do čistých technologií.
Signatáři zdůrazňují, že dodávky vozidel s nulovými emisemi, zavádění infrastruktury pro rychlé nabíjení a připravenost k rozvodné síti musí jít ruku v ruce s těmito cíli.
Stef Cornelis, ředitel pro vozové parky a nákladní dopravu v organizace T&E, uvedl: „Tato nová evropská iniciativa je první svého druhu, která žádá logistické společnosti o elektrifikaci svých dodávek. Poselství tohoto dopisu je jasné, ekologičtí lídři v tomto odvětví jsou připraveni převzít vedení a vyzývají předsedkyni Ursulu von der Leyenovou, aby v tomto ohledu pokračovala. Tyto ekologické cíle v oblasti dodávek pro kupující nákladní dopravy podpoří kamionové společnosti v přechodu na elektřinu. Poskytnou evropskému energetickému sektoru jistotu, kterou potřebuje k dalšímu navýšení investic do nabíjecí infrastruktury a elektrických sítí.“
Téměř všichni výrobci nákladních vozidel jsou na cestě ke splnění cíle CO2 do roku 2025
Pět ze sedmi evropských výrobců nákladních vozidel snadno dosáhne cíl snížení emisí CO2 o 15 % v roce 2025 ve srovnání s rokem 2019. Tvrdí to analýza Mezinárodní rady pro čistou dopravu ICCT (International Council on Clean Transportation). Evropská nákladní vozidla jsou nyní na cestě k dekarbonizaci, což je podle ICCT jasným znamením účinnosti norem EU pro CO2 pro těžká nákladní vozidla po desetiletích bez pokroku.
Analýza ICCT také tvrdí, že výrobci dosud před elektrifikací preferovali vyšší účinnost nákladních vozidel se spalovacími motory jako svou hlavní cestu k dosažení souladu s předpisy. V důsledku toho je zavádění nákladních vozidel s nulovými emisemi na trhu pomalejší, než se očekávalo. ICCT uvádí, že ambiciózní regulace připraví půdu pro překonání marginálních zlepšení u znečišťujících nákladních vozidel a poskytne jistotu pro poskytovatele nabíjecích služeb, aby investovali do nabíjecí sítě v EU.
Po dlouhém 25letém období od roku 1995 do roku 2021, kdy skutečná spotřeba nafty u tahačů s návěsy stagnovala na 35 l/100 km, se spotřeba zlepšuje. Všichni evropští výrobci od roku 2019 do roku 2023 snížili emise CO2 u svých nákladních vozidel, což byl přímý důsledek norem požadujících snižování emisí CO2 pro nákladní vozidla a nadcházejícího cíle snížit emise CO2 v roce 2025 o 15%.
Nákladní vozidla se nejen stávají úspornějšími z hlediska spotřeby paliva, ale na trh se dostává i více modelů elektrických nákladních vozidel. Podle údajů ACEA je v EU nyní k dispozici nejméně 45 modelů nákladních vozidel s elektrickým a vodíkovým pohonem, které pokrývají všechny případy použití od městské distribuce po dálkovou dopravu, regionální dodávky až po městské stavebnictví. ACEA připisuje pomalejší než očekávané zavádění bezemisních vozidel nedostatku podpůrných podmínek, jako jsou konkurenceschopné ceny nabíjení, specializované pobídky a chybějící nabíjecí infrastruktura.
V praxi se mnohá vylepšení nákladních vozidel se spalovacím motorem přenášejí i na elektrická nákladní vozidla. Například lepší aerodynamika snižuje spotřebu paliva u nákladních vozidel se spalovacími motory a prodlužuje dojezd na elektřinu.
Zlepšení účinnosti spalovacích motorů překonalo očekávání, avšak zaměření na čistší nákladní vozidla se spalovacími motory má podle ICCT za následek pomalejší rozšiřování elektrických nákladních vozidel. V roce 2024 bylo pouze 1,7 % nových registrací pro nákladní vozidla s nulovými emisemi, což je daleko od předpokladu 6 % potřebného k dosažení cíle pro rok 2025. Odkládáním přechodu na nulové emise ztěžuje odhad kolik veřejných nabíjecích stanic bude v nadcházejících letech potřeba. Obavy z nízkého využití mohou vést poskytovatele nabíjecích stanic k jejich poddimenzování nebo k odkládání investic, což vede k začarovanému kruhu.
Plnění pro rok 2030
Do roku 2030 musí být třetina nových těžkých užitkových vozidel bezemisní (35 % podle ACEA) aby byl dosažen cíl snížení emisí CO2 o 45 %. Pomalejší zavádění vozidel s nulovými emisemi ACEA používá jako důvod k výzvě Evropské komisi , aby urychlila přezkoumání cílů v oblasti CO2 dřív než v roce 2027. Předčasné přezkoumání norem CO2 pro těžká nákladní vozidla by ovšem podle ICCT bylo chybou, protože bude k dispozici příliš málo údajů o dodržování předpisů výrobci.
Poznámka: Pro zjednodušení se označení elektrický a nulové emise používá k označení elektrických vozidel s akumulátory (BEV) i s palivovými články na vodík (FCEV).
03.10. 2025
T&E a ICCT
Foto: T&E a ICCT