Servind

IVECO S-Way CNG: přes 1000 km na jedno natankování

IVECO S-Way CNG: přes 1000 km na jedno natankování

Společnost IVECO jako průkopník v oblasti alternativních pohonů po dobu víc než 30 let, znovu prokázala mimořádný výkon svých těžkých vozidel s plynovým pohonem. Vůz IVECO S-Way CNG ujel víc než 1000 km na jediné natankování stlačeného zemního plynu (CNG).

Testovací jízdy, které vedli francouzští novináři Fabien Calvet (www.truckstop.fr) a Loïc Fieux (Les Routiers), proběhly v reálných provozních podmínkách mezi belgickými a španělskými hranicemi. Tahač S-Way CNG táhl plachtový návěs Krone s celkovou hmotností soupravy 30 t.

Výkon jako diesel, tišší chod

Novináři vyzdvihli mimořádně přesné ovládání a vysoký komfort jízdy. Vysoce výkonná motorová brzda a hydraulický retardér Intarder poskytly silné brzdění, zatímco plně pneumatické odpružení a nový sloupek řízení zlepšily stabilitu a pohodlí.

Plynový motor zaujal plynulým a citlivým chodem i mimořádně tichým provozem. Jízdní vlastnosti se vyrovnaly verzi na naftu, ovšem s výrazně nižší hlučností. Průměrná spotřeba činila méně než 21 kg/100 km při ujetí více než 1000 kilometrů, a díky rychlému doplňování paliva se potvrdila technologická vyspělost a každodenní použitelnost řešení IVECO na CNG.

Testovaný vůz byl vybaven motorem xCursor 13 od FPT Industrial, který poskytuje výkon 368 kW (500 k) a točivý moment 2200 N.m. Tento motor nové generace, připravený splnit budoucí normu Euro VII, poskytuje optimální výkon v rozmezí otáček 1000–1500/min. Ve spojení s 12stupňovou automatizovanou převodovkou ZF TraXon druhé generace a dlouhým převodovým poměrem zadní nápravy motor zajišťuje maximální účinnost při nízkých otáčkách.

Dvě nové palivové nádrže o objemu 620 l nabízejí celkovou kapacitu 1240 l (odpovídající nejméně 190 kg CNG). To představuje nárůst o 18 % oproti předchozí generaci a o 72 % oproti prvním modelům IVECO CNG uvedeným v roce 2011.

Technologie, která pohání efektivitu

Inženýři IVECO věnovali maximální pozornost každému detailu, aby dosáhli špičkovou účinnost.
Prediktivní GPS systém využívá profil trasy k rekuperaci kinetické energie při sjezdech a přizpůsobuje otáčky motoru před stoupáním.

Inteligentní řízení energie včetně řízeného alternátoru, odpojitelného vzduchového kompresoru a čerpadla s proměnným průtokem zajišťuje, že energie se spotřebovává pouze tehdy, když je to nutné.

Aerodynamická vylepšení, jako 3D deflektory, boční kryty nebo kamerová zrcátka, dále snižují odpor vzduchu a spotřebu paliva při dálkových trasách.

Biometan: osvědčená bezuhlíková alternativa

Kromě výkonu nabízejí vozidla IVECO poháněná zemním plynem dopravcům udržitelnou a ekonomickou alternativu. Mohou využívat rozsáhlou síť čerpacích stanic po celé Evropě – aktuálně 4300 bioLNG a 800 BioCNG stanic. Biometan, vyráběný lokálně z organického odpadu, může snížit emise CO₂ až o 95 % a zároveň výrazně omezit produkci pevných částic a oxidů dusíku ve srovnání s naftou. Evropská infrastruktura pro plnění plynu se navíc dále rozšiřuje – v roce 2026 má přibýt dalších 50 nových stanic.

„Tento milník dokonale vystihuje naši filozofii. „S více než 1000 km ujetými na jedno natankování stanovuje IVECO S-Way CNG nový standard pro dojezd, efektivitu a komfort. Opět tak potvrzujeme, že zemní plyn představuje skutečnou alternativu k naftě pro dálkovou dopravu a zároveň podporuje dekarbonizaci silniční přepravy,“ uvedl Giandomenico Fioretti, ředitel divize alternativních pohonů společnosti IVECO.

Datum zveřejnění

19.11. 2025

Zdroj informací

Iveco

Foto: Iveco

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

Naše Projekty - Oldtimer

AutoWeek

AutoTablet

Page generated in 0.3664 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál