
Stále častěji se setkáváme s akčními nabídkami na nové vozy, které dokážou srazit měsíční splátku o tisíce korun. Díky těmto speciálním akcím lze dnes pořídit na operativní leasing i oblíbené modely za částky, které dříve nebyly myslitelné. Takové zvýhodněné nabídky dočasně stlačí cenu operativního leasingu pod obvyklou úroveň dané třídy a zpřístupní tak nové auto širšímu okruhu řidičů.
Fakt, že čeští spotřebitelé slyší na akce a slevy, je dobře známý napříč odvětvími. V případě aut nejsou Češi výjimkou. V poslední době navíc vidíme, že akčních operáků přibývá. Zatímco dříve s operativním leasingem pro koncové zákazníky hodně pracoval hlavně koncern VW, dnes nabízí speciální akce většina značek na trhu. Dokonce i automobilky, které se dříve zaměřovaly spíše na klasický prodej, objevují kouzlo operáku pro soukromníky. Například oblíbená SUV vycházejí za běžných okolností na 10 000 až 15 000 Kč měsíčně bez DPH, ale díky akčním nabídkám se některé modely dají získat i okolo 8000 Kč měsíčně bez DPH, což ještě nedávno bylo nemyslitelné. Letos jsme dokonce byli svědkem akce, konkrétně pro vůz Toyota Corolla, která se dostala až na cenu 3200 Kč za měsíc bez DPH.
Proces sjednání akčního operativního leasingu zůstává pro zákazníka stejný jako u standardních nabídek. Rozdíl bývá především v dostupnosti vozu. Akce iniciované dealery se často vztahují na vozy skladem, typicky „do vyprodání zásob“. Výhodou je okamžité dodání, nevýhodou omezený výběr konfigurace. Naopak akce připravované importérem či leasingovou společností obvykle zahrnují i vozy do výroby, takže si zákazník může navolit výbavu, ale musí počítat s delší čekací dobou, z pravidla 3-6 měsíců.
Z pohledu zákazníků hraje velkou roli čas. Čím rychleji je auto k dispozici, tím menší důraz klienti kladou na co nejnižší splátku. Češi si jsou naopak ochotni připlatit, když auto mohou mít hned. Pokud ale dodání trvá třeba půl roku, musí být nabídka opravdu mimořádná, aby klienti vyčkali. Platí to hlavně pro mladší generaci, která je zvyklá „mít všechno hned“. Starší řidiči často více plánují dopředu a mohou na vůz počkat, nicméně i pro ně je atraktivní cena silnou motivací.
Díky komu je operativní leasing levnější?
Leasingové společnosti běžně připravují zvýhodněné financování ve spolupráci s importéry a dealery, a to často na měsíční či kvartální bázi. Do akce tak vstupuje několik subjektů, z nichž každý může mít vlastní motivaci vůz na operativní leasing zlevnit.
Importér obvykle akci iniciuje, pokud chce podpořit prodej určitého modelu. Častým důvodem bývá uvádění nového modelu na trh, kdy zvýhodněný „operák“ pomůže novinku rozšířit mezi lidi. Stejně tak ale může nastat opačný scénář, kdy je model na konci životního cyklu. Některé akce ale prostě reagují i na to, že továrna naplánovala výrobu většího množství aut, než jaká je momentálně poptávka. V neposlední řadě mohou mít akce také čistě marketingový charakter, kdy cílem je zvýšit zájem o model jako takový.
Také leasingová společnost má své důvody nabídnout akci. Často má s importérem nastavené objemové cíle, které potřebuje splnit. Výhodná nabídka na konkrétní model tomu napomůže. Zároveň hraje leasingovka roli ve stanovení zůstatkové hodnoty auta po skončení leasingu. Pokud vidí, že daný model si drží cenu lépe, může promítnout vyšší zůstatkovou hodnotu do kalkulace. Výsledkem je nižší měsíční splátka pro zákazníka i bez přímé slevy na cenu vozu, což navenek vypadá jako akční nabídka.
Svou roli hraje i dealerská síť. Autosalony často objednávají vozy na sklad a potřebují je následně rychle prodat. Když se sklad zaplní více, než je zdrávo, přijde ke slovu akční nabídka operativního leasingu i z iniciativy samotného dealera. Zlevněný operák pomůže uvolnit místo na place pro nově příchozí modely, dealer zároveň splní své prodejní kvóty vůči importérovi. Na podzim se například řada značek uchyluje k plošným akčním nabídkám právě s cílem „provětrat plné sklady“ před příchodem nových modelů.
27.11. 2025
Driveto
Foto: Driveto